INemeernEe el SeRe Corrassentelmia ©l s e

INUMUBER 1

% SHIMBUN

Septembeit? 017Z0/olUmEZ OIN RO Z 0 0)

—J

Recins

De[icatelDplomacys ke Theizerner [ta[@
[Nfeyadh eres im e A\ it ey R RESE Wik Sitn off e
@@ eff el T St Times



> THEME.O4
> UBIQUITY

Quiz: How many bearings are in your car?

Watching a sleek new car glide by, we think it's sad that no one says,
“Check out the bearings on that one!” Because precisely engineered bearings
are essential to your car’s safety, reliability, fuel efficiency, smooth handling and
comfort. Bearings are in the wheels, of course, but also in the engine,
transmission, steering, air conditioner, seats, windshield wipers... even the
control knobs. In fact, when you buy a new car today it comes with about
150 bearings. Considering that 80 million-plus cars are produced worldwide
each year, do the math: that’s about 12 billion bearings annually. And many of
the world’s automakers rely on NSK for top-quality bearings for every
conceivable application, along with diverse components for transmissions and
power steering systems. What’s more, NSK researchers are hard at work on
ways to reduce friction, weight and cost in order to improve durability, fuel
efficiency and environmental performance while keeping cars affordable. So
please, next time you see a cool car... check out its bearings.

NSK Ltd., PR Dept. 7N,

) MOTION & CONTROL"
Email: pr-dept-news@nsk.com

Tel: 03-3779-7050 /

Nissei Bldg. 1-6-3 Ohsaki, th

Shinagawa-ku, Tokyo 141-8560 Since 1916




In this issue

The Front Page
From the President by Khaldon Azhari

Is Japan becoming an enemy of press freedom?
by Fred Varcoe

The view of the North by the press of the South
by Donald Kirk

Why is no-one talking to me? North Korea’s Kim
by Anthony Rowley

Profile
Walter Sim
by David McNeill

Takashi Tachibana
A giant among Japanese journalists
by Bradley K. Martin

The Truth About 'Tankman'
by Gregory Clark

Club News

Exhibition: Funky Days: Portraits of Everyday Life
Photographs by Yoshi ltokawa

Senior Champs/

New Members/New in the library

FCCJ  SEPTEMBER 2017

10

12

14

16

NUMBER 1

SHIMBUN

Vol. 49, Number 9 September 2017

contact the editors

no.1shimbun@fccj.or.jp

Publisher FCCJ

Editorial Assistants Naomichi lwamura,
Photo Coordinator Akiko Miyake
Publications committee members

Dan Sloan, Nissan;

Gregory Clark, writer/columnist;
Geoffrey Tudor, Orient Aviation

FCCJ BOARD OF DIRECTORS

President Khaldon Azhari, PanOrient News

1st Vice President Anthony Rowley,

Singapore Business Times

2nd Vice President Gregory Clark,
Writer/Columnist

Secretary Mary Corbett,

Professional Associate Member

Treasurer William Kortekaas, Associate Member
Directors-at-Large Milton Isa, Associate Member
Peter Langan, Asia Times

Robert Whiting, Author, Freelance

Yoichi Yabe, Freelance

Ex-officio Vacant

Kanji Yoshisuke linuma, The Oriental Economist
Associate Kanji Makoto Honjo, Associate Member

FCCJ COMMITTEE CHAIRS

Associate Members Liaison Milton Isa
Compliance Kunio Hamada

DeRoy Memorial Scholarship Abby Leonard,
David Satterwhite

Entertainment Sandra Mori

Exhibition Bruce Osborn

Film Karen Severns

Finance Willem Kortekaas

Food & Beverage Robert Kirschenbaum,
Mehdi Bassiri

Freedom of Press Abby Leonard

House & Property Khaldon Azhari

Human Resources Khaldon Azhari
Information Technology to be announced
Library, Archives & Workroom Koichi Ishiyama,
Suvendrini Kakuchi

Membership Andrew Horvat

Membership Marketing Anthony Rowley
Professional Activities Fred Varcoe, Ayako Mie
Public Relations Dan Sloan

Publications to be announced

Special Projects Haruko Watanabe

Web Committee to be announced

Foreign Press in Japan Robin Harding

The Foreign Correspondents’ Club of Japan
Yurakucho Denki Building, North Tower 20F,

1-7-1 Yurakucho, Chiyoda-ku, Tokyo 100-0006.
Tel: (03) 3211-3161 Fax: (03) 3211-3168  fccj.or.jp

Published by the FCCJ Al opinions contained within
Number 1 Shimbun are those of the authors. As such,
these opinions do not constitute an official position
of Number 1 Shimbun, the editor or the Foreign
Correspondents’ Club of Japan.

Please pitch and send articles and photographs, or
address comments to no.1shimbun@fccj.or.jp
Read the Number 1 Shimbun online:
fecj.or.jp/number-1-shimbun

Cover Design: Ben Ridge




FRONT PAGE

From the
President

DURING THE MONTH OF AUGUST, | received more than 2,000 FCCJ
president-related e-mails sent to my computer, another 500 to my
mobile phone and several dozen text messages, many of which required
an immediate response, sometimes after midnight.

These correspondences involved club business related to the FCCJ's
food and beverage operation, architect designs, human resource
concerns such as salaries, staff changes, promotions and contracts, and
consultations with lawyers. | understand this is all part of the job of being
the FCClJ's president, but it is also, as presidents in the past have said,
virtually a full-time job.

| am sure this was not in the minds of the FCCJ's founding fathers in 1945
when they established the club. But over the years, the club expanded to
the point where the president and boards of directors have to deal with
running the business of a mid-sized company.

Of course, we have professional staff, member-advisors from the
business community, outside auditors - even lawyers - to assist us, but
at the end of the day, most of us are journalists trying to chase news and
make a living from it.

We expect this overflow of messages to our computers and phones will
continue and we could be overloaded with issues to tackle.

However, so far everything is proceeding smoothly and my Board of
Directors intend to iron out any problems swiftly, so continue giving us
your feedback so we can respond to your needs.

Another topic of interest: The club’s magazine, the Number 1 Shimbun, is
ready to enter a new stage. In the coming months, we will be looking at
ways to revamp and modernize our in-house mouthpiece. Not only will
we improve the print edition, we will also upgrade the website version.
As the FCClJ is a journalists’ club, look for more focus on journalist issues.

The Public Relations Committee, our newest committee, led by former
President Dan Sloan, will hold its inaugural meeting in September. The
main mission from my perspective is to promote the club and position us
for the onslaught of media attention as Tokyo gets ready for the Olympic
Games in 2020.

Inthe midst of these new developments, we still face an old issue: rumors.
It is my belief the best way to deal with rumors is to be transparent.

| am reminded of a lesson | learned from one of the top former Japan’s
Foreign Ministry spokesmen, Mr. Sadaaki Numata. | asked him once at a
press conference about Japan's reaction to rumors related to its position
on a certain issue. He replied, smiling, “You answered your own question
... they are merely rumors.”

There will always be rumors in the FCCJ, but your president and board
will try to minimize them by following our profession’s mission: Seek and
report the truth.

If you have a question, ask the board and we’ll respond. Or write to the

Number 1 Shimbun. It may mean more e-mails and phone calls for all of
us, but that’s part of the volunteer job.

- Khaldon Azhari

The Foreign Correspondents’
Club of Japan

The Foreign Correspondents Club of Japan is pleased to
announce the winners of its 2017 Freedom of Press

Awards and Swadesh DeRoy Scholarship Awards.

The Award Ceremony for both will be held at the
FCCJ on Monday, September 11, 2017. Dinner
from 6pm, Awards' Program from 6:30pm.

To attend, RSVP: front(@fccj.or.jp
or call reception desk 03-3211-3161.
Seating is limited to first 100 registrants.

2017 FCCJ FREEDOM OF PRESS AWARDS

Japan Investigative Journalism Award
Haruhiko Yoshimura, Staff Writer, City News Department,
Osaka Head Office, The Asahi Shimbun
&
Kenta lijima, Staff Writer, Foreign News
Department, Tokyo Head Office,
The Asahi Shimbun

Lifetime Achievement Award

Takashi Tachibana

Supporter of the Free Press
Makoto Watanabe, Editor-In-Chief, Waseda Chronicle
&
Tatsuro Hanada, Director, Institute
for Journalism, Waseda University

2017 SWADESH DEROY SCHOLARSHIP AWARDS

Pen Award
1ST Place
Trishit Banerjee, Tohoku University
& Jennifer Lisa Wooden, Keio University

2nd Place
Marina Yoshimura, Waseda University
and Yale University Visiting Student

Video Award
1st Place
Nguyen Chi Long, Tohoku University

Photography Award
1ST Place
Nonoka Aida, Chuo University &
Fuad lkhwanda, Tohoku University

Freedom of Press and Swadesh DeRoy

Memorial Scholarship Committees

SEPTEMBER 2017  FCCJ



Is Japan becoming an enemy of dPress freedom?

Reporters Without Borders press conference faile

to supply the answers

On the day that Reporters Without Borders (RSF)

Y FRED VARCOE|

present at the FCCJ to contribute to the survey.

founder Robert Menard visited the FCCJ 14 years
ago, some wag amended the organization’s Wikipe-
dia page to call it a “terrorist organization.” While there are probably not
too many who would go that far, the organization is not universally loved.

And that’s true, to some extent, in Japan. When current RSF Secretary-
General Christophe Deloire spoke at the Club on July 21, he faced some
hostile questioners demanding to know just why RSF ranked Japan a
lowly No. 72 on its World Press Freedom Index in 2016.

He was asked to provide a single example about his claims on why Japan
was downgraded, but he didn’t seem to have an answer other than gen-
eralizations.

“The Index is not about the quality of the press but about press freedom,”
Deloire explained. “Of course, Japan is a democracy with a huge level
of journalism and | would like

to say how we admire the

powerful newspapers and

media outlets in Japan, but

there are more restrictions

and pressures than in other

countries.”

In response to strong de-

mands from journalists at-

tending the event that he

specify exactly what issues

had caused Japan to slip

down the rankings, Deloire

said that there were “prob-

lems” in Japan and seemed

to lay part of the blame on

Prime Minister Shinzo Abe

while at the same time say-

ing that Japan’s ranking on

the Press Freedom Index was

“not an evaluation of prime

ministers.” One questioner

pointed out that Japan’s ranking had gone down since Abe came to pow-
er, implying that the Index was politically biased.

Japan was 53rd in 2013, 61st in 2015 and is now ranked 72.

Some Japanese journalists, clearly angered by such a viewpoint, pointed
out that no measures against journalists had been taken under the new
anti-conspiracy law and suggested that Reporters Without Borders was
basing its Index on theoretical possibilities rather than actual events.

While a number of Japanese journalists protested that Japan was one
of the freest countries in the world when it came to the media, Deloire
insisted that Japan needed to do more.

Deloire spent some time defending the openness and transparency of
RSF’s evaluation process, noting that the Index was based on question-
naires filled out by journalists in the various countries and inviting those

FCCJ  SEPTEMBER 2017

On the issue of press freedom, Deloire’s harshest
words were directed at more “traditional” enemies of the press, his list

including China, Russia, Syria, North Korea, Zimbabwe and Turkey.

And no press conference is complete without a comment on United
States President Donald Trump: “President Trump sets a very bad exam-
ple not only in his own country, but in the rest of the world, a world where
so many leaders now imitate him, accusing journalists of fake news.”

“Without independent journalism - quality and independent journalism
- it’s not only democracies that will suffer, but none of the key chal-
lenges for humanity will be solved,” Deloire concluded.

But his words on Japan's drastic fall in the Reporters Without Board-
ers press freedom ranking
were not convincing to some
non-Japanese journalists. An
American journalist said that
the reasons given for Japan's
lowered ranking were the ki-
sha club system, nationalists
harassing journalists on social
media, self-censorship and the
state secrets law.

"The kisha club system ex-
isted when Japan was ranked
at 11, so why is that a factor in
ranking Japan at 72 now?" the
journalist asked.  "National-
ist groups harassing journal-
ists on social media exists in
almost every country and has
for years in Japan well before
it was ranked at 11. Again, why
is that a factor now?"

The reporter added that the new information in the RFS report concerns
the “State Secrets Law,” which has yet to be used against any single jour-
nalist in Japan, and suggested that the RFS based its ranking only on a
possible way the law could be misused. Yet, Estonia, ranked at 12, has a
law that allows for the arrest of journalists who refuse to reveal sources
and has actually arrested an ltalian journalist accused by a government
official as being a propagandist for Russia.

“I'm unaware of any example of Japan arresting any journalist for such
reasons,” he noted. “Spain, ranked at 29, actually has a gag law (The Citi-
zen Security Protection Law) that allows for and has been used to fine
and silence journalists — six so far. | also am not aware of any such law or
similar action in Japan.”

Freedom House ranks Japan at 27, World Audit ranks Japan at 30, so
it's curious why Japan's rating sank. After the event had concluded, some
attendees asked for Japan’s results to be re-examined.

Fred Varcoe is a Chiba-based freelance
journalist and reluctant historian




(e

THE KOREAS

South Korea’s lively newspapers offer a wide variety of opinion on these
heady 0ays of conflict with their northern neighbor.

Y DONALD KIRK |

diversity of views that comes as a refreshing surprise

to those expecting a certain uniformity befitting a
media bottle-fed by bureaucrats and the chaebol, the family-
owned business conglomerates, that dominate the economy.
Yes, they’re easy to criticize on any number of grounds. No,
they’re a lot better, freer, more outspoken than the media in
many other countries - as seen in their often critical, dis-
putatious, querulous coverage of South Korea’s epic domes-
tic political issues and never-ending confrontation with the
North.

The differences are sharply etched in attitudes toward
North Korea and the paradoxical efforts of the fledgling gov-
ernment of President Moon Jae-in to stand firm against the
North and still bring about dialogue, even reconciliation.
Approaches toward North Korea range from free-wheeling to
restrained, as the media - like the public they serve - wrestle
with the question of how to reach a violence-free resolution of
a confrontation that if anything seems deeper, more danger-
ous today than when I first visited Seoul more than 45 years
ago as North and South Korean delegates met for Red Cross
talks that were supposed to resolve many of the same issues
that still divide them. For the media, the challenge is made all
the more difficult in that North Korea has developed nuclear
warheads and missiles that no one imagined at the time.

It’s not that publishers, editors, columnists and reporters
do such great jobs, but you do get a sense from a blitz of com-
mentaries, editorials and news reports of the arguments that
are roiling Korean society in this time of transition that may

Seoul’s sometimes rambunctious newspapers offer a

not end happily. Much to the distress of many readers, it’s
impossible to get away from the reality that a giant named
“ChoJoongDong” dominates the media landscape. That’s an
acronym for the “big three” papers - Chosun Ilbo (circ. 1.5
million), JoongAng Ilbo and Dong-a Ilbo (both about 1 million),
all solidly conservative, nationalist and not sympathetic to
North Korea or the pro-Northers who show up at demos near
the American embassy, American bases and the site far south
of Seoul where the Americans have implanted the counter-
missile battery known as THAAD, for “terminal high altitude
area defense.”

BUT WAIT. CHOOJOONGDONG DO not form a solid wall of
pro-government propaganda. They do report, by and large,
what’s going on, and independent commentators often write
stuff for them that’s not in line with everyone’s conserva-
tive thinking. Nor are ChoJoongDong the only source. Young
people who are not too absorbed by what they see on their
iphones and intellectuals of all ages turn to Hankyoreh Shin-
mun (circ. 250,000) for a liberal, leftist, viewpoint. Two other
papers, historically conservative, have veered leftward in
recent years. Hankook Ilbo, which owns the English-language
Korea Times, and Kyunghyang Shinmun (both with circ. more
than 200,000) offer alternatives to the ChoJoongDong tri-
umvirate though it’s hard to get away from the non-political
reality that, day in and day out, the Big Three serve up more
basic news and information than their liberal rivals.

The differences between the biggest, most conservative
paper, Chosun Ilbo, and the leading liberal paper, Hankyoreh
Shinmun come out in their editorials and choices of what and
how to report, though both are relatively independent. After
President Moon’s speech on Aug. 15, a date celebrated in both

SEPTEMBER 2017  FCCJ



Koreas as the anniversary of the Japanese surrender in 1945,
Chosun Ilbo acknowledged that “Moon’s anti-war approach is
a noble aim” but deemed it “equally important for him to lay
out a game plan if peaceful moves do not work out.” The paper
wanted to know, “Should we learn to live under the threat
of a nuclear-armed North Korea or are there other options?”
Implicit in the question was whether one of those “options”
would be the dreaded preemptive strike against the North’s
missile-launching sites - a move that sane people fear would
invite artillery strikes on the South, opening shots of the sec-
ond Korean War.

Hankyoreh had quite another take on Moon’s “Liberation
Day” appearance. A euphoric feature showed the relaxed
president as a man of the people, chatting, sipping tea, wear-
ing casual clothes, then two days later establishing rapport
on all levels on the occasion of the first 100 days of his presi-
dency. “The Blue House has witnessed scenes that were unfa-
miliar in sheer ordinariness," the article began. “Opening the
doors to communication seems to have made the new presi-
dent’s ‘honeymoon period’ last even longer,” it concluded. His
“commitment to a peaceful solution,” the paper editorialized,
was even “more credible since it comes right when North
Korea and the U.S. appear to be each taking a step back.”
Nonetheless, the paper found it “regrettable” that he “did not
proactively seek a breakthrough .. .”

ALLTHESE PAPERS HAVE distinctive histories, generally under
the control of a single family or group. Hankyoreh, befitting
its role as a liberal voice, is a notable exception. Founded in
1988 in the early stages of Korea’s
transition from dictatorship to
democracy, the paper is actu-
ally owned by thousands of small
stakeholders - a true cooperative
venture. An opposition voice dur-
ing periods of conservative rule,
the paper has been pro-govern-
ment under “democratic” presidents, including President
Moon, elected in May after the constitutional court upheld
the impeachment of the arch-conservative Park Geun-hye,
ousted and jailed with some of her close friends and aides
on charges of corruption and influence-peddling, among
other offenses. Kyunghyang Shinmun, founded by the Catho-
lic Church in 1946 and controlled for a time by the Hanhwa
empire, survives as an employee-owned paper “on guard
against abuses of human rights and violations of personal
freedom” - the rationale for its campaign against Park and
support for Moon. Both Hankyoreh and Kyunghyang, while
not uncritical of North Korea, pursue a relatively soft line in
which talks with the North are a priority.

Not quite so far right as Chosun Ilbo, JoongAng Ilbo is still
full of criticism of Moon’s pleas for dialogue. “We can hardly
rid ourselves of skepticism about his approach to the North
Korean problem if his considering the idea of sending a special
envoy to North Korea was really appropriate,” the paper edito-
rialized, “as it could give Pyongyang exactly the wrong mes-
sage.” Still, JoongAng, founded by the Samsung empire, then
granted independence, as it were, as a separate company with
strong Samsung ties, seemed willing, reluctantly, to give Moon
a chance. “No leader can satisfy all the people all the time,”
said the editorial, though “being different does not mean
being right” and “the only way to a successful presidency is the
abandoning of self-righteousness and listening to opponents.”

Dong-a Ilbo, decades ago aliberal voice, now seems as tough
as Chosun Ilbo in its outlook toward the North. “Going beyond
repeating ‘anti-war’ rhetoric,” said one Dong-a editorial, “the

FCCJ  SEPTEMBER 2017

The voices of protest reveal
a healthy lack of unanimity
among a reading public

South Korean government should discuss the action plans
proposed by the U.S. together based on strong cooperation.”
The paper gives unconditional support to the U.S. alliance.
“The symbolic phrase of the ROK-U.S. alliance could not be
more apt now,” it said. “We should ‘go together.’” Another
editorial, headlined, “S. Korea should achieve ‘robust peace’
rather than ‘insecure peace,” was still more emphatic. “Wash-
ington’s new North Korea policy to transform into ‘maximum
intervention’ through ‘maximum pressure’ is effectively
showing signs to generate effect.”

OTHER PAPERS ARE FAR less strident. The Korea Times, owned
by Hankook Ilbo, praised Steve Bannon, just before he was
dropped as Trump’s all-purpose strategist, for having made
“the most reasonable assessment among U.S. officials about
North Korea’s nuclear and missile threat” - namely “that war
is not a viable option and that pulling out U.S. troops through
a deal with China is a remote possibility to denuclearize
the North.” The paper, for which I write a column, found it
“refreshing to hear a sobering voice from the U.S. administra-
tion, which has so far failed to produce a disciplined message
or coordinated policy to deal with the North Korean threat.”

Kyunghyang Shinmun, from its left-leaning stance, berated
Moon’s performance at in his 100th-day press conference for
having “publicly designated North Korea loading a nuclear
warhead on an intercontinental ballistic missile (ICBM) as
‘the red line’” when “even the U.S., which has been men-
tioning military responses, has not clearly defined it.” His
remarks, said the paper, “clash with his repeated vows of

‘no war.” Hankyoreh agreed, pre-
dicting mention of a red line would
“cause controversy, as it is the first
time the South Korean government
has officially made an announce-
ment regarding behavior that ‘will
not be tolerated.”

Headlines and topics in Chosun
Ilbo give quite a different picture. “S. Korea Must Restore
the Balance of Power on the Peninsula,” was the title of one
commentary. “When Will S. Koreans Wake up to the N. Kore-
an Nuclear Threat,” asked another. “Moon’s Overtures to N.
Korea Are Troubling Alliance with U.S.”

No doubt such observations appeal to the innate conserva-
tism of a society driven by North Korean actions and threats
for generations to view the North with suspicion if not hos-
tility. The voices of protest, though, reveal a healthy lack of
unanimity among a reading public in which a media minor-
ity command a significant following. Korean papers, for all
their foibles, prejudices, biases and sometimes inaccuracies,
still manage to reflect a broad spectrum of news and views in
keeping with the spirit of democratic reform that took root in
massive protests 30 years ago and has endured through still
more upheaval this year.

North Korean bombast and rhetoric, missile and nuclear
tests all contribute to the free expression of opinions that is
vital to the success of an open, democratic, capitalist country
whose record of success stands in stark contrast to the pov-
erty and suffering of all but a privileged few in the North. If
the two Koreas ever reunite, one crucial reason undoubtedly
will be the record of the South Korean media in telling read-
ers what they need to know.

Donald Kirk, journalist and author, has been covering the rise of
democracy in South Korea and the standoff with North Korea since
first arriving in Seoul as a correspondent for the Chicago Tribune more
than 45 years ago.




FEATUre

AP PHOTO

Why is no one talking to me?
North Korea’s Kim

B ANTHONY ROWLEY |

atching the flailing (and failing) attempts by U.S.
President Donald Trump and Japanese Prime Minister
Shinzo Abe to stamp their authority on the North Kore-

an "crisis," veteran observers (including myself) of the East Asia
scene have experienced a strong sense of déja vu lately.

We have “been here before” and each time the world goes
there, it gets more dangerous. Washington and its allies (notably
Tokyo, but also Seoul) have been railing for months and years at
Pyongyang over its missile launches while continually vilifying
North Korean leader Kim Jong-un - but without ever asking him
in person what he thinks he's up to.

Kim has become almost universally hated by people who nev-
er stopped to consider that he might have a case - or at least
without trying seriously to find out what that case was so that
they could judge for themselves. Which, of course, leads on to
the conclusion that there are “none so deaf as those that do not
wish to hear.”

There is, to my knowledge at least, no “hot line” between
Washington and Pyongyang or between Tokyo and the North
Korean capital. Instead, Messrs. Trump and Abe resort instead
to “megaphone” diplomacy, hurling mutual abuse instead of
engaging in dialogue. Yet Moscow (along, presumably, with Bei-
jing) does appear to have a hot line with Pyongyang.

This takes me back to the year 2000 when I attended the
Group of Eight (G8) summit in Nago, Okinawa, to which Russian
President Vladimir Putin had been invited for the first time. As it
happened, the Russian leader arrived in Japan fresh from a visit
to Pyongyang.

At a press conference given by Putin, a Japanese journalist
asked the Russian leader in rather scandalized tones why he
had been to North Korea, "in the enemy camp" as it were. North
Korea's alleged abductions of many Japanese citizens in past
decades may have coloured the journalist's views.

The calm and collected answer from an unabashed Putin
was, I felt at the time and feel even more so now, both wise and
instructive and one which more impetuous and less statesman-
like leaders on both sides of the Pacific Ocean would be wise to
heed today.

It seemed to me, said Putin (and I paraphrase) that "the Ameri-
cans were talking to us (Russians) and to the Japanese, Chinese
and South Koreans about North Korea. The Japanese were talk-
ing to us about North Korea and the Chinese were talking to the
South Koreans about North Korea."

But no one, added the Russian leader, was actually talking to
the North Koreans. So, he added with a frankness guaranteed

SEPTEMBER 2017  FCCJ



to disarm his critics, "I picked up the phone and called (North
Korea's then ‘Dear Leader’) Kim Jong-il and asked, 'Can I come
and talk to you?"

The late Kim Jong-il apparently replied to the effect, "Certain-
ly. Why don't you come next week?" That was precisely what Mr
Putin did, and after his visit to the so-called "Hermit Kingdom,"
the supposedly reclusive North Korean leader began to loosen
up somewhat.

So much so that several countries which until then had duti-
fully toed the shortsighted U.S. line of ostracising North Korea
(or the Democratic People's Republic of Korea, DPRK, as it calls
itself) decided to grant it diplomatic recognition. Japan, of
course, was not one of them.

Even then-U.S. Secretary of State Madeleine Albright followed
in Putin's footsteps and visited Pyongyang in 2000 to meet Kim
Jong-il in order to lay the groundwork for a visit by U.S. Presi-
dent Bill Clinton. Sadly, this never happened while Clinton was
in office.

Today, we have an almost identical situation with major pow-
ers talking "about" rather than "to" the latest head of North
Korea, Kim Jong-un. Donald Trump indulges (from a distance) in
hate speech promising Kim "fire and fury" and Kim, unsurpris-
ingly, responds in like terms.

Of course, all this is for public consumption, Trump practis-
ing the "art of the deal" in the only way he knows (diplomacy not
being his strong suit) by threatening to crush North Korea unless
it agrees to U.S. surrender terms and Kim (who even Trump call a
"smart cookie") calling his bluff.

Why doesn't Trump take a leaf out of Putin's book, pick up the
phone and call Kim? He could even tweet his intention to do so.
That would be a diplomatic masterstroke that could assure even
Trump the legacy of being a statesman. And it could soften Kim's
defensive-aggressive posture.

For that matter, why doesn't Japan's prime minister, Shinzo
Abe, take the lead and
call Kim, again giv-
ing him the reputation
of being a statesman?
What can they be afraid
of - that the "deranged
dictator" will lob a min-
iature nuclear warhead
at them? Or are they
afraid of facing reality?

This reality is that the U.N. Supreme Commander had to accept
less than victory in 1953 against North Korea which had launched
war on U.S.-occupied South Korea in 1950. Instead, the allies had
to accept an armistice with the Korean People's Army and with
the Chinese People's Volunteers.

With no formal peace agreement, merely a cessation of hostili-
ties, the two sides are technically still at war. The U.S. has no wish
to admit "defeat" now by signing a peace treaty with Pyongyang
- and Pyongyang certainly has no desire to concede to U.S. terms
for a peace treaty.

U.S. Secretary of State Rex Tillerson has said that Washington
might be willing to talk to Pyongyang. But such offers have been

FCCJ  SEPTEMBER 2017

“Donald Trump indulges (from a
distance) in hate speech promising Kim
"fire and fury"” and Kim, unsurprisingly,

responds in like terms.”

heard before and have usually been premised on a set of precon-
ditions - North Korean unilateral disarmament - designed to be
unacceptable to Pyongyang.

Yet, more than 60 years later, the world has moved on. China
is a major power capable of standing up to the U.S. and one with
no desire to see U.S. troops stationed in South Korea drive right
up to its eastern border as they did in the 1950s under General
Douglas MacArthur.

China will naturally do all it can to preserve North Korea's
territorial integrity and its viability as a state until such time
U.S. troops are withdrawn from the Korean Peninsula (and
maybe from Japan too) as successive North Korean leaders have
demanded.

Beijing will condemn North Korea's actions from time to
time and indulge half-heartedly in economic sanctions against
Pyongyang, but China knows, and North Korea knows, that the
nuclear threat is the only way to guarantee the status quo pend-
ing a more radical solution.

That solution is for the U.S. to sign a formal peace treaty with
"the North," as the state is dismissively referred to in the U.S.
and Japan. Only then - and critically when the U.S. military pres-
ence in South Korea has been reduced - can meaningful talks on
Korean reunification begin.

Unfortunately, no one (outside of China and Russia) seems to
be the slightest bit interested in holding talks with North Korea,
absent a clearly unacceptable (to Beijing as well as Pyongyang)
agreement by North Korea to abandon its nuclear weapons, its
only guarantee of safety.

So, we are condemned to continue with the absurd charade
where the U.S. and its allies seek to portray Kim Jong-un as a
mad dictator out to wreak havoc upon East Asia, a kind of "enfant
terrible" or "rebel without a cause." The charade is a dangerous
game when powers are armed to the teeth.

Maybe one way out would be for Chinese President Xi Jin-
ping, Putin and Kim
to each present "their
side of the story" to the
world. If Western lead-
ers, especially the one
currently occupying
the White House, are
unwilling to talk "to" Mr
Kim, he could find a way
to talk "over" them.

In the meantime, the North Korean “crisis” serves to help
deflect attention from the many problems that Mr. Trump and
Mr. Abe face at home with their domestic policies and scandals.
Nothing unites a nation better and faster than a perceived exter-
nal threat. Veteran observers can only look on with the deepest
cynicism - and alarm.

Anthony Rowley is a former Business Editor and International Finance
Editor of the Hong Kong-based Far Eastern Economic Review and has
spent some 40 years writing on Asian affairs from Singapore, Hong
Kong and Tokyo. He currently writes for the Singapore Buiness Times
among other publications.




(e

Walter Sim

DAVID McNEILL |

ike many good reporters, Wal-
Lter Sim has a knack for being

in the right place at the right
time. In 2013, about a year after join-
ing The Straits Times, Singapore’s
biggest selling daily newspaper, he
found himself covering the city-
state’s first riot in four decades.

It began after a migrant worker from India was crushed
under the wheels of a bus in Little India, a district heavily
populated with immigrants. About 300 angry foreign labor-
ers fought police, torching emergency vehicles, until the riot
was quelled. Mass arrests and deportations followed.

Sim scooped his rivals by tracking down the identity of the
bus victim. Sakthivel Kumarvelu was an Indian construction
worker and, like many of Singapore’s transient foreigners,
his family’s only breadwinner. The repercussions following
the events continue: The ethnic area is now more heavily con-
trolled, for one.

The Little India Riot was at odds with Singapore’s image as
staid and scandal-free, which in any case is a bit of a myth,
it seems. “You’d be surprised,” laughs Sim. There were a lot
of crimes.” During his year-and-a-half on the crime desk, he
covered a string of lurid corruption cases.

One involved a law professor on the hook in a sex-for-
grades scandal; another a rare double murder, committed by
a debt-ridden former policeman. Because of the element of
sex involved in many of the stories, says Sim, “readership was
naturally high and my profile was boosted a little bit.”

SIM SAYS THE SINGAPOREAN media

The Singapore media is
less likely to pull out the
“warlike Japanese” trope

when covering Japan

meant, in any case, that he already had
a head start on Japan’s kanji-based
writing system. So, when the Tokyo
desk opened up last year, he jumped.

HIS READERS, HE SAYS, love culture,
trend and crime stories from his
new beat - and the imperial family.
“The emperor is an important figure and there is a lot of
interest in him as a person and his desire to abdicate.” He
also admits to an occasional predilection for “weird Japan”
stories.

“Whether the Japanese like it or not, they have to admit there
is this aspect of their culture that is beguiling - it’s a treasure
trove of stories for all of us.” As an example, he cites the fas-
cination with sex toys. “There are so many stories about not
having an actual relationship in favor of virtual partners.”

But Singapore doesn’t have the same appetite for dwelling
on World War II as China and South Korea, or even some of the
European press, he says. “Singapore is taking a much more
forward-looking perspective on the war. Even though Japan was
the aggressor, South East Asia has been pretty open to invit-
ing Japanese investment right from the 1950s, and that’s the
stance adopted by Singaporean politicians as well. By exten-
sion, The Straits Times doesn’t harp on about history either.”

Nevertheless, when Japan’s interminable spats over the
past affect regional politics, his newspaper perks up, he
notes. “When Abe went to Pearl Harbor [last year| that was
page one.” The 2015 deal between Japan and South Korea that
was hailed (perhaps prematurely) as a final and irrevocable
settlement of the comfort women

are shrugging off once draconian
reporting restrictions. “Politicians
have told us off the record that they
treat us as the enemy.” Still, he adds,
“there is no law covering protection
of sources, so it is quite difficult to
go into stories involving secret soci-
eties, drug-smuggling rings or pros-
titution.”

That baptism of fire on the crime
desk was the making of his career. His
reporting in Little India caught the
eye of his bosses and he was asked to
cover politics. Among his highlights
was reporting on the 2015 death of
Lee Kuan Yew, Singapore’s founding
prime minister, and three meetings
with former President S. R. Nathan.

As Asia’s earliest modernized
nation, Japan has long been an inspi-
ration to the region and Sim was first
drawn here on a solo trip in 2012. “I
fell in love with it,” he says. He began
studying Japanese as a New Year res-
olution, which, he admits, eventually

issue was also a major story in Sin-
gapore.

The Singapore media is also less
likely to pull out what he calls the
“warlike Japanese” trope when cover-
ing Japan’s more muscular strategy in
the region. Again, he says, the focus
for his paper is the implications for
Sino-Japan relations, the rest of Asia
and the U.S.-Japan Alliance.

Sim has two years left to go in
Japan; frustratingly, his contract runs
out before the 2020 Tokyo Olympics.
“I"d like to stay but it really depends
on whether my bosses are happy with
me here.” Still, he has plenty of time
to clear up some of the mysteries of
his new beat. He still finds it odd, for
example, that Japanese companies
ask to see copy before going to print.
“Im struggling to wrap my head
around that.”

Japan’s diminished image of itself
is also a puzzle, he says. “I find it fas-
cinating - this perception Japan has

became “tedious.”

that it is a small country. Perhaps

“What kept me going was the sunk-
en costs,” he says. His fluent Mandarin

David McNeill writes for the Economist and other
publications. He has been based in Tokyo since 2000.

it’s because I come from Singapore,
which is really small.”

10

SEPTEMBER 2017  FCCJ

ANDREW POTHECARY



FCCJ

SEPTEMBER 2017



FEATUre

JOURNALISM

Takashi Tachibana

A giant among Japanese journalists

famous for speaking truth to power.

than four decades ago thanks to a

BRADLEY K. MARTIN|

Leading a team of 20 journalists, rely-

T akashi Tachibana became famous more

hugely publicized investigative report-
ing project. Then, like the Washington Post’s
Bob Woodward after Watergate, the frizzy-haired reporter
refused to rest on his laurels. He has continued for decades to
produce leading-edge journalism, scholarship and criticism.

And now, late in the eighth decade of his life, the FCCJ is
honoring Tachibana with its Lifetime Achievement Award for
upholding and promoting freedom of the press. The presenta-
tion is scheduled for Sept. 11.

Tachibana’s leadership of a Bungei-Shunju project involving
relentless investigative digging in open sources is often credited
as having played a major role in bringing down Kakuei Tanaka,
the more than typically corrupt prime minister who had been
postwar Japan’s most powerful leader.

The mainstream Japanese-language daily media initially gave
Tachibana’s reporting a lukewarm reception. The FCCJ inter-
vened, arranging for Tanaka to speak at a luncheon - which
became the most famous (notorious, in some people’s view)
press conference we’ve ever hosted.

Thanks to the fame that Tachibana thus acquired, he has
enjoyed remarkable freedom in what he has been able to report
on for the rest of his career. He’s made astonishing use of that
freedom and, still working at 77, continues to inspire youngsters
who wonder how they can get the real story in a country where
the kisha clubs rule.

ing not at all on leaks, he meticulously
waded through an ocean of publicly available information to
chronicle Tanaka’s dealings.

He waited until a couple of days before the monthly magazine's
deadline to start confronting officials with his findings. “A hast-
ier approach,” wrote T. Tokuoka of Mainichi Daily News, “might
have touched off a counteroffensive from the Prime Minister's
quarters, which could possibly have wrecked the whole venture.”

When the Bungei-Shunju editor was looking for someone to
lead the reporting project, “no establishment journalist would
touch it,” Newsweek reported. “They had all been pressured
away or they had too much to lose”

Tachibana hadn't been ground down to fit a Japanese daily
newspaper reporter's routine of covering briefings, follow-
ing kisha club rules and showing up at politicians’ houses late
at night to receive the daily dose of wisdom. Another similarly
intrepid reporter, the late Takaya Kodama, wrote in the maga-
zine's same issue about Tanaka's female “shadow,” Aki Sato.
Tachibana and Kodama eventually would be lionized as Japan's
Woodward and Bernstein.

The magazine's 61-page exposé, TIME reported, was “a devas-
tating chronicle of Tanaka's financial dealings through dummy
corporations, secret bank accounts, incomplete tax statements
and the use of vast amounts of money to buy support within the
ruling Liberal Democratic Party (LDP). Tanaka clung to office

just long enough to welcome President

“Over the years, Mr. Tachibana has con- “Tachibana hadnvt [Gerald] Ford to Tokyo.”

ducted thorough research and reporting to

get to the core of many important subjects,” been g'l‘()und dOW[[ TIME added that “Bungei-Shunju's feat
says Kenichi Harada, 36, Seoul correspon- would have been a coup in any country.
de};t for Jiji Press. “He’s a role model ?or a to ﬁt a J apanese But in Japan, where the p%ess selZlom mel;ly—
journalist like myself. He’s written a number daily newspaper tions the private peccadillos of government
of books about journalistic methods, from rt v I:. 2 leaders, it was an unprecedented display of
which I learned a lot. His body of work will repo €er's routme hara (guts). The nation's last major political

serve as textbooks for many young upcom-
ing journalists.”

Born May 28, 1940, in Nagasaki, Tachibana graduated in
French literature from Tokyo University. His first job (1964) was
with Shukan Bunshun. After a couple of years, he quit the weekly.
In 1967, he returned to Todai to study philosophy.

Finding it was hard to make ends meet as a young scholar,
he freelanced, writing articles for various magazines. In 1971,
he opened a tiny bar/snakku called Gargantua in Shinjuku
2-chome’s Golden-gai. He did the cooking, handling a large
number of menu items. He sold Gargantua in 1972 and left for
Europe and the Middle East to wander around.

The Tanaka ‘sting’
Tachibana was a 34-year-old freelancer when he became

scandal, the 1966 ‘black mist’ influence-
peddling affair, went unreported in the press until the matter
came before the Diet. This time, Bungei-Shunju's disclosures
were ignored for nearly a fortnight.”

What happened to turn the tide? “It was only when foreign
reporters grilled Tanaka about the article that big Japanese dai-
lies began to print disapproving editorials,” TIME reported.

Government outrage

“Why such docility?” TIME asked. “For one thing, Japanese
journalists have a tradition of pleasant bonhomie with their
news sources that makes hard digging difficult. Then there are
the reporters' clubs ... Beyond that, many major news organi-
zations are in debt to banks that have close ties to the Liberal
Democratic Party ... Tokyo dailies have also built their offices on
government land relinquished to them through important poli-

SEPTEMBER 2017  FCCJ



ticians.”

At that October 21, 1974, FCCJ press conference, sarcastic-
sounding introductory remarks by the moderator, a Hungarian
Communist correspondent, as well as tough questioning from
the floor aroused government outrage. (See the account in the
official club history, Foreign Correspondents in Japan, starting
on page 207.) Tanaka grew so disturbed by persistent questions -
which from the third question, by the late Sam Jameson, focused
on the Bungei reporting - that he walked out before the sched-
uled end of the conference. http:}www.fccj.or.jp/component/k2/
item/490-mythbusting-the-tanaka-confrontation.html

Events that day caused something of a schism among the
Regular membership. “The FCCJ was guilty of a fairly blatant
intervention in Japan’s political debate, and it was not necessar-
ily in favor of the good guys,” argues Gregory Clark, current Club
second vice president, who at the time was bureau chief of The
Australian.

Tanaka had made political enemies with his opening to China
two years before and Clark thinks the “good guys” were those
who backed the prime minister in that, while establishment
forces such as the Bungei publishing house attacked him. Twen-
ty-two members, led by the late AFP bureau chief Pierre Brisard
and including Clark, apologized to the government.

Journalists besides Clark who got involved and who remain in
Tokyo include FCCJ former president and current life member
Gebhard Hielscher of Munich’s Stiddeutsche Zeitung, who sat at
the head table as second vice president, and Hideko Takayama,
then of the Baltimore Sun, who had read the Bungei-Shunju arti-
cle to help her bureau chief, Matt Seiden, prepare a question for
Tanaka.

In Hielscher’s view, “Only the introduction by Bela Elias was
problematic, but that was in part also due to his somewhat lim-
ited command of the English language.” Otherwise, Hielscher
says, correspondents spoke to the prime minister “in courteous
language.”

Although reporter Tachibana was not present for the press
conference, he drew a share of criticism. Clark, for example, says
Tachibana’s work on Tanaka was not all that original. Long pre-
ceding Tachibana’s package, Clark says, was “a savage article” in
the May 1972 edition of Bungei-Shunju on Tanaka’s “money poli-
tics,” written by right-winger Shintaro Ishihara - later to become

Tokyo’s governor.

FCCJ  SEPTEMBER 2017

But the main effect on Tachibana’s career came from the fact
that after the FCCJ presser the mainstream Japanese media
began asking tough questions - and within days the prime min-
ister had to resign.

Foreign influence
While Tanaka never came back to the FCC]J, Tachibana became
friends with a number of foreign correspondents (including the
author of this article) and went on to speak several times in the
club over the following decades.

Right after one of his FCCJ talks, in 1976 when he was prepar-
ing a major piece on the Lockheed scandal, Newsweek quoted
him as saying that “the establishment press has always played
journalistic kendo at a meter's length from their opponent's
sword and has never closed in. I think some of the individual
reporters on the major papers will notice what we're doing, but I
think the impact on management will be negligible.”

He always acknowledged an inspirational debt to investiga-
tive journalists abroad. For example, he wrote a book published
in 1978 entitled Journalism wo kangaeru tabi, (Travels to Think
About Journalism) in which he interviewed David Halberstam
and other well-known journalists.

But although he continued to do political journalism, he also
branched out to become a polymath. While people close to him
have lost count of how many books he’s published all say the
number is more than a hundred. “His strength is really his diver-
sified interest in different subjects,” says Takayama, who moved
on from the Baltimore Sun to report for Newsweek and then
Bloomberg News. “His interest went into so many directions it’s
been hard to keep up.”

Those directions, she says, “have ranged from Kakuei Tanaka
to the sexual revolution in the U.S., from space to brain death,
from the Japanese Communist Party to near-death experiences,
from agricultural cooperatives to music, from science to the
Emperor and Todai, from his own illness to the Pacific War.”

Tachibana, she recalls, “once produced record albums record-
ed at his own place under the label ‘Chez Tachibana. One of
his major works was Uchu kara no kikan (Return from Space),
in which he interviewed American astronauts about how their
space trips changed their lives, and I think it is one of his best.”

One of his most recent works, published in 2016, is Toru Take-
mitsu - Ongaku sozo e no tabi (Journey Toward Musical Cre-
ation), over 700 pages of text based on interviews with the late
Japanese composer. Another 2016 Tachibana book title can be
translated as Tachibana talks about War.

This year some notable Tachibana interviews have appeared in
Bungei-Shunju. One is an interview with Tokyo Governor Yuriko
Koike, titled “Declaration of War Against the LDP.” Another, in
which he interviews a specialist, is called “Diabetes and Cancer.”
Tachibana suffers from both.

Bradley Martin joined the club in 1977 and has worked for the
Baltimore Sun, the Asian Wall Street Journal, Newsweek, Asian
Financial Intelligence, Asia Times and Bloomberg News. His
forthcoming novel, Nuclear Blues, is set in North Korea. Alex Martin
of The Japan Times also contributed reporting for this article.




FEATURETTE

P GREGORY CLARK]|

What’s wrong with this photo? (A print of the famous Tankman’ photo graces the

walls of the FCCJ conference room.)

Ask any news addict and he/she will tell you it shows a brave Chinese student
(Tankman he has come to be called) trying to stop a column of Chinese army tanks
en route to suppress protesting Chinese students on the night of the Tiananmen
Square massacre on June 3/4,1989.

Time magazine has declared it “an iconic picture of defiance in the face of aggression.”
The reality is just about the complete opposite.

According to the man who took the photo, AP photographer Jeff Widener, the
photo dates from June 5 the day after the Tiananmen Square incident. The tanks
were headed away from, and not towards, the Square. They were blocked not by
a student but by a man with a shopping bag crossing the street who had chosen to
play chicken with the departing tanks. The lead tank had gone out its way to avoid

causing him injury.

| would also add that there was no massacre in Tiananmen Square on the night of
June 7. There was fighting and killing but it was almost entirely outside the Square;
Widener notes how that evening he saw a soldier being dragged from his troop

carrier by angry crowds and killed.

The New York Times has run the Tankman photo several times, most recently in an
article praising publication of some other photos claiming a “new look at Tiananmen
protests” (NYT February 25). The paper prides itself on its accuracy, to the point
of regularly running a column listing even minor article corrections. Yet it refuses
pointblank even to acknowledge receipt of a note from myself pointing out the
inaccuracies in its description a photo which is used to fuel anti-Beijing protests
around the globe, Hong Kong especially. How can a paper that prides itself as a

leader in accurate reporting be so obstinate?

Admission: | like the New York Times. Few other newspapers would dare to squander
so many column inches on domestic issues many would see as marginal. But as
if to balance a liberal bias in domestic affairs it seems to want to go overboard in
criticising foreign regimes. Its mistaken reporting on Iraq’s WMD was notorious, to
the point where this time it ended up having to apologize. But it shows no desire to
apologize for the enormous publicity it gave to the original myth of a Tiananmen
Square massacre - the report of soldiers with machine guns mowing down students
in the hundreds.

And talking of photos, when do we get to see photos of the event that triggered it
all: the petrol bomb attacks on troops in buses entering Beijing to clear the Square
and remove the bitterly anti-Beijing crowds surrounding it. The photos exist. | know

Reuters has some - blackened corpses of incinerated soldiers strung up under

overpasses, badly burned soldiers seeking refuge in stairways. But we have no

14

The Truth about 'Tankman’

shortage of reports telling us that the revenge attacks by soldiers outside
the Square against the crowds and students who had attacked them so
viciously were a Tiananmen Square massacre. Nor is there any mention of
the fact the regime had originally tried to send in unarmed soldiers who
were mocked and easily blocked by the crowds.

In the background of the Tankman photo is a burned-out bus. Who was
supposed to have done that? This and other photos of burned buses are
made to appear that they were burned in revenge for the soldiers’ attacks.
In fact, they came before, not after, and remain as a major reason for
Beijing’s anger over the protests, protests it originally tolerated for almost

a month and with which some regime members had tried to negotiate.

True, the crowds had every reason to be anti-Beijing, having suffered 30
years of crazy government policies. But that is no excuse for the Western
media negligence, recorded in excruciating detail by former Washington
Post bureau chief in Beijing at the time, Jay Mathews, in a well researched
1988 Columbia Journalism Review article titled: “Reporting The Myth of

Tiananmen, and the Price of a Passive Press.”

Mathews tracks down what he calls “the dramatic accounts that buttressed
the myth of a student massacre.” He notes a widely disseminated piece
by an alleged Chinese university student writing in the Hong Kong
press immediately after the incident, describing machine guns mowing
down students in front of the Square monument (somehow numerous
Westerners, including a Spanish TVE film team, failed to notice this).
Mathews adds: “The New York Times gave this version prominent display
onJune 12, just a week after the event, but no evidence was ever found to
confirm the account or verify the existence of the alleged witness.” And
for good reason: The mystery report was very likely the work of the U.S.
and U.K. agencies based in Hong Kong and only too willing to plant anti-

Beijing material in cooperative media.

Mathews notes that the New York Times reporter, Nicholas Kristof, who
had been in Beijing at the time, challenged the report the next day but his
article was buried on an inside page and so “the myth lived on.” Ironically,
this was the same Kristof whose colorful reporting of military actions
during the riot had earned him a notable press award and had done much
to solidify the “massacre” story. If anything, it was his willingness after the
event to challenge the phony Hongkong report in his own newspaper that
deserved the award.

Another key source for the original massacre myth, Mathews says, was
the student leader Wu'er Kaixi who claimed to have seen 200 students
cut down by gunfire in the Square. But, he notes, “It was later proven that
he left the square several hours before the events he described.” Wu'er
visited the FCCJ on July 21 using his alleged Tiananmen experience in a
press conference promoting Press Freedom.

Before criticising others, Western media — the NYT especially — should
look at their own willingness to run fake news and fake photos while

ignoring real news and real photos.

Gregory Clark is a Chinese speaking former Australian
diplomat, university staffer and longtime member of the

FCCJ. As a correspondent based in Tokyo in 1971 he organised
an Australian team to join in the pingpong diplomacy over
Canberra’s opposition. He also speaks Russian and Japanese and
grows kiwi fruit in the Boso peninsula.

SEPTEMBER 2017  FCCJ




“I JUST FLOAT ALONG."

Pat M, USA, LEAF Owner

Innovation
that excites

100% ELECTRIC NISSAN LEAF.
ELECTRIFY THE WORLD.

Model may vary by country.



CLUB NEWS

FCCJ EXHIBITION

Funky Days

Portraits of Everyday Life
Photographs by Yoshi ltokawa

| AIM TO PHOTOGRAPH the joy of life! If i

could listen to the heartbeat of the person
standing in front of the camera, synchronizing
my breathing with theirs, and discover new
possibilities that provide mutual stimulation,

wouldn’t that be great?!

Yoshi Otokawa has been
photographing the city of Osaka
and its people since 1980. He
was active in new music and the
theatre during the latter-half

of the 1960s and he became an
independent filmmaker from
1980, producing documentaries
such as Tokyo Dancing! Africa and
Lemon Soap. Otakawa's work has
appeared in many magazines, has
been published in several photo
books and he has had exhibition,
mainly in live music clubs for
many years.

SEPTEMBER 2017

FCCJ




CLUB NEWS

| JOIN THE FILM COMMITTEE.... |

...on Tuesday, Sept. 19 at 6:45 pm (note early start time)
for Ernesto, the fact-based story of the Japanese-Bolivian
physician who fought with Ernesto “Che” Guevara - and died,
as Guevara did, in a ClA-assisted ambush in Bolivia - 50 years
ago this October. A Japan-Cuba coproduction helmed by Junji
Sakamoto (Face, KT, The Projects), the film is at once Cold
War history, compelling relationship drama and cautionary
tale. Ernesto stars Joe Odagiri as Freddy Maemura Hurtado,
a second-generation Japanese-Bolivian who becomes
radicalized while in Cuba pursuing medical studies. In a
career-best performance, Odagiri disappears completely into
the role, speaking Spanish throughout and bringing a slow-
burn fire to his physician-turned-soldier. Ernesto opens with
a historic 1959 scene, shot in Hiroshima. Just months after
the Cuban Revolution resulted in the ousting of U.S.-backed
dictator Fulgencio Batista, Guevara visits Japan in his role as
diplomat for the communist government. Without notifying
his hosts at the Foreign Ministry, he goes to the Hiroshima
Peace Memorial Park to pay his respects. Then he turns to a
Japanese journalist (Nagayama) who had followed him there.
“Why aren’t you angry at the Americans?” he demands. “They
did horrific things to you.” It is a question that hangs heavily
over the entire film. Junji Sakamoto and Joe Odagiri will be
on hand for the Q&A session. (Japan, 2017; 149 minutes;
Japanese with English subtitles)

- Karen Severns

— SENIOR CHAMPS |

Kazuo Abiko (left) and Toshio Chomabayashi

FCCJ  SEPTEMBER 2017

KAZUO ABIKO AND HIS doubles partner Toshio Chomabayashi
won the senior men's doubles championship for age 70 and over at
the annual Karuizawa International Tennis Tournament in its 101st
year. The finals of the week-long tournament were played on Sunday,
Aug. 6. Kaz, former AP newsman and general manager for Northeast
Asia, served as FCCJ president in 2001-02. The tournament was held
at the historic Karuizawa Association Tennis Court, where Japanese
Emperor Akihito and Empress Michiko met over the nets about 60
years ago. The love story of the then Crown Prince and Michiko
Shoda, a commoner, was dubbed the “tennis court romance.”

YOUR AD
IN OUR PAGES

Advertize in

Number 1 Shimbun




CLUB NEWS

REGULAR MEMBERS
JENNIFER BERNSTEIN, Japan Times

JESSE JOHNSON is the News Desk Manager at the Japan Times.
Johnson studied journalism at university and worked for several
local daily and weekly papers in Nevada before working five years in
Japan as a teacher, translator and theme-park guide in Fukushima
Prefecture. He joined the Japan Times in 2007 as copy editor.

PROFESSIONAL/JOURNALIST Toshihiro Mochizuki, Shunkosha
ASSOCIATE MEMBER Incorporated
Kaoru Kozuka, The Nikkan Gendai Yoshisaburo Mogi, Mitsubishi Foundation

Masamori Niimi, Kictec Inc.

Koji Nose, KCJ Group Inc.

ASSOCIATE MEMBERS Sayaka Nakazawa, Delegation du Quebec
Daniel Isaacsen, Monolith Communications Tok
Inc. o

o ) Keita Oyama, Otsuka Corporation

Kiyoshi Akaiu, Soka Gakkai Shinichi Ototake, No affiliation

Takatomo Ajima, CDI /Vlfedrca/, Inc. Shinya Ozawa, Sogo Development Co., Ltd.
Jun Hashimoto, Denkishizai Co., Ltd. Takashi Suzuki, DSV Air & Sea Co., Ltd.

Yutaka limura, Ministry of Foreign Affairs Osamu Wada, No affliation
Yoshiaki Inaka, Asahi Printech Co., Ltd. Shintiamasai(i Veritas Ltd.

Hisao lkeuchi, Saimul International, Inc.

Kyoichiro Kamibayashi, KCJ Group Inc.

Atsuhiko Katoh, Meditranse, Inc. REINSTATEMENT (ASSOCIATE)
Shinichi Kimura, Takahashi Law Office Shimon Tokuyama, Mitsubishi Corporation
Takao Kemmochi, The Bank Of Tokyo Machinery, Inc.

Mitsubishi UFJ Yoshinori Uchikawa, No affiliation

Katsunori Makino, Makino Corporation
Osamu Mizukami, Health Promotion Clinic
Junichi Matsushita, MBK Co., Ltd.Sachiko
Murakawa, ECC Co,, Ltd.

New in the
Library

V

Nagasaki: The British Experience, 1854-1945
Brian Burke-Gaffney
Global Oriental

Under the Loving Care of
the Fatherly Leader: North
Korea and the Kim Dynasty
(Paperback)

Bradley K. Martin

Thomas Dunne Books

Gift from Bradley K. Martin

15 Years in Afghanistan: The
U.S. Military in Afghanistan
As Seen Through the Eyes of
Stars and Stripes Journalists
Terry Leonard (ed.)

Pediment Publishing

Gift from Stars and Stripes

Daitoryo o ay u bankatachi: Himerareta g
no hyakunen (1) (2)

Nomi Prins; Kiyomi Fujii (trans.)

Hayakawa Shobo

Gift from Nomi Prins

Shirosagi de shiru roshia: Gorubachofu

PITCH US
YOUR STORY

Please send your story ideas to
no.Ishimbun@fcgj.or.jp, and be sure
to note whether you have (or have
access to) visuals.

Our rates are ¥20 per published
word, ¥20,000 for a front cover
photo. Photo essays: ¥15,000 for full-
page photos and ¥5,000 for smaller
shots. All payments will be made in
credit to your member account.

kara puchin made
Kazuo Kobayashi
Kamakura Shunjusha

Gift from Kazuo Kobayashi

Obei no shinryaku o nihon dake ga gekiha shita:
Hannichi wa kiseki no kuni nihon eno shitto de aru
Henry Scott Stokes; Hiroyuki Fujita (trans.)

Goku Shuppan

Gift from Hiroyuki Fujita

Infomudo konsento:

Kanja no sentaku

Ruth R. Faden; Tom L.
Beauchamp; Tadaaki Sakai
(trans.); Yoichi Hata (trans.)
Misuzu Shobo

Gift from Tadaaki Sakai

Sekai o honro shitsuzukeru
chugoku no nerai wa nanika:
2014-2015 nen

Rryoichi Hamamoto
Mineruva Shobo

Gift from Ryoichi Hamamoto

Fujimoto
Dental Clinic

“World class specialist
dental care, American Board
of Periodontology

Board Certified Doctor”

“English Spoken”
“Providing General

Check Ups, Consultations,
Advanced Dental Care etc.”

D.DS., -
M.S.D. Periodontist ~ Kami-Pulp Kaikan 4F, Ginza 3-9-11

Kohei Chuo-Ku, Tokyo-To 104-8139, JAPAN
Fujimoto Telephone: 03-5551-0051

(International: +81-3-5551-0051)

Fax: 03-5551-0052

(International: +81-3-5551-0052)

E-mail:fujidc @kk iij4u.or.jp

Designated .\Iner

www.fujimoto-dental.com

SEPTEMBER 2017  FCCJ







Step up
See aheaad
Stand out

'l

custom media

Award-winning, bilingual, content-creation
and communication agency.

Contact us: unigue@custom-media.com | www.custom-media.com | www.bij.tv



	Number 1 Shimbun - Sept 2017 (Web)(1)
	Number 1 Shimbun - Sept 2017 (Web)(1)

