
The magazine of The Foreign Correspondents’ Club of Japan

October 2016, Volume 48 No. 10, ¥400

DIGITAL 

DELIVERY
The closure of the printed 

Independent and its effect 

on foreign correspondence

Watching the vloggers: 
Where the  

views are made

Profiled: 
Robin Harding of 

the Financial Times

The other abdication:  
When a young Prince Akihito 

was fêted for the throne



3FCCJ      OCT 2016

The Front Page
From the President by Peter Langan 4
Collections: Newsprint numbers 4
“Doomsday” Cold Warrior and futurist Herman Kahn 5
 
The Independent, RIP  6
by David McNeill

The future of the media is you(tube) 8
by Richard Smart

Newsflash or false news:  
the abdication of Emperor Hirohito 10
by Eiichiro Tokumoto
 
Profile 
Robert Harding 12
by Gavin Blair

From Russia with love  14
by Geoff Tudor

Club News
Exhibition: Tsukiji Fish Market   16
by Shun Kato   

Heard at the Club/Special Campaign offer/ 17
New Members/New in the Library

In this issue

Vol. 48, Number 10                   October 2016

The Foreign Correspondents’ Club of Japan
Yurakucho Denki Building, North Tower 20F,  
1-7-1 Yurakucho, Chiyoda-ku,  Tokyo 100-0006.
Tel: (03) 3211-3161    Fax: (03) 3211-3168    fccj.or.jp

Published by the FCCJ All opinions contained within 
Number 1 Shimbun are those of the authors. As such, 
these opinions do not constitute an official position 
of Number 1 Shimbun, the editor or the Foreign 
Correspondents’ Club of Japan.

Please pitch and send articles and photographs, or 
address comments to no.1shimbun@fccj.or.jp
Read the Number 1 Shimbun online:  
fccj.or.jp/number-1-shimbun//

Cover illustration: Andrew Pothecary, from the 
Independent logo

Publisher FCCJ

Editor Gregory Starr 
Art Director Andrew Pothecary 
www.forbiddencolour.com
Editorial Assistants Naomichi Iwamura,  
Tyler Rothmar
Photo Coordinator Akiko Miyake
Publications committee members  
Gavin Blair, Freelance (Chair); Geoffrey Tudor, 
Orient Aviation; Monzurul Huq, Prothom Alo; 
Julian Ryall, Daily Telegraph; John R. Harris, 
Automobile Magazine

FCCJ BOARD OF DIRECTORS
President Khaldon Azhari, PanOrient News
1st Vice President Anthony Rowley,  
Singapore Business Times
2nd Vice President Todd Crowell, Freelance
Secretary David Satterwhite, Associate Member
Treasurer Robert Whiting, Author, Freelance
Directors-at-Large Said Karlsson, TT News Agency
Milton Isa, Associate Member
Yuichi Otsuka, Associate Member
Peter Langan, Freelance
Ex-officio Suvendrini Kakuchi,  
University World News
Kanji Yoshisuke Iinuma
Associate Kanji Makoto Honjo, Associate Member

FCCJ COMMITTEE CHAIRS
Associate Members Liaison Milton Isa,  
Masanobu Tsukagoshi
Compliance Kunio Hamada
DeRoy Memorial Scholarship TBA 
Entertainment Sandra Mori, Suvendrini Kakuchi
Exhibition Bruce Osborn
Film Karen Severns
Finance Robert Whiting
Food & Beverage Robert Whiting,  
Robert Kirschenbaum
Freedom of Press Khaldon Azhari
House & Property Peter Langan
Human Resources Khaldon Azhari
Information Technology Said Karlsson
Library, Archives & Workroom Koichi Ishiyama, 
Suvendrini Kakuchi
Membership Andrew Horvat, Peter O’Connor
Membership Marketing Rie Sakamoto
Professional Activities Andrew Sharp,  
Tetsuo Jimbo
Public Relations Imad Ajami, Kazumi Hayakawa 
Publications Gavin Blair
Special Projects Haruko Watanabe
Web Committee Gavin Blair

Foreign Press in Japan Justin McCurry

contact the editors
no.1shimbun@fccj.or.jp

p12

YouTuber 
Hikosaemon 

from his video 
“Tokyo Tonight: 

Hikosaemon Go!”



4 OCT 2016      FCCJ 5FCCJ      OCT 2016

755bn
418.8bn

3.7m
3.03m

Circulation of  
sports newspapers in 2015

Number of 
households in 

2015

Subscriptions per 
household in 2015

Number of 
households in 
2010

Editorial 
staff in 

2014

- 7.75%

- 66.25%

- 18%

- 44.5%

Printing 
staff in 

2014

Editorial 
staff in 

2001

Printing 
staff in 

2001

Tons of newsprint 
consumed in 

2000

Tons of newsprint 
consumed in 

2015

Advertising 
revenue in ¥ 

in 2014

Advertising 
revenue in ¥ 

in 2004

Subscriptions per 
household in 2010

FRONT PAGE

From the 
President

I WAS OUT OF JAPAN for much of September, but I 
didn’t dodge all of the typhoons, arriving back in Japan 
in the early hours of Sept. 19 to a good drenching over 
several days. 

Such weather does have an upside: Nothing beats a 
good read when it’s pouring down outside. 

I’m reading The Power of Habit, by New York Times 
reporter Charles Duhigg. I usually stay well away 
from books in the so-called self-help genre, but this is 
interesting stuff on the latest research and case studies 
on how habits form and can be changed.  

My other reading included the minutes of FCCJ Board 
meetings and a General Membership Meeting written 
in September and October of 1975. I realize that sounds 
very sad, but as the Club is now in the process of moving, 
the minutes of 41 years ago make for a good read as they 
deal with the FCCJ’s move from its previous location to 
the current premises in the Yurakucho Denki building.

The minutes support the adage, “The more things 
change, the more they stay the same.” That is, the 
concerns of members in 1975 mirror those in the Club 
today regarding moving premises. 

I’ll paraphrase, but among the questions in the minutes 
is this one: “Will we be able to afford the rent in the 
bigger space in the Denki Building?” Countered by: “We 
won’t get a better offer than the one by Mitsubishi.” And 
they go on: “The Denki Building is inconvenient,” said 
some. “We have to get our finances in order before we 
move,” and “The Club should get smaller not bigger,” 
were some others.

One discussion involved moving from a walk-in club  
to one on the 20th floor. Some members said having to 
use elevators was inconvenient and would damage the 
Club’s prestige.

As those voices of 41 years ago echo through 
FCCJ Board, committee and bar meetings today, I 
unfortunately will no longer be involved, as I’m leaving 
Japan for a job in Hong Kong. You are left in the most 
capable hands of Khaldon Azhari as FCCJ President. 

There are many people I’d like to thank for the work 
they do for the FCCJ, but that would fill several pages. 
Instead I’ll limit it to two “volunteers" I’ve worked most 
closely with in the past year or more: Bob Whiting and 
Kurt Sieber. They are both unsung heroes, dedicating 
enormous amounts of time and energy to the Club to try 
and make it the best it can be. I salute you, gentlemen. 
It’s been an honor.

– Peter Langan

KHALDON AZHARI has been 
selected to replace Peter Langan 
upon his resignation.

95.07%

23,409
21,596
10,520
3,550

4.39%

Percentage of home-
delivery copies

Single copy sales

Sources: The Japan Newspapers and  
 Editors Association, Dentsu

      Total 
circulation of 
newspapers in 
Japan in 2010

      Circulation of  
sports newspapers in 2010

Total circulation of 
newspapers in Japan in 201553

,7
08

,8
31

6,
30

7,1
62

44
,2

46
,6

88
3,

55
4,

81
9 In the political scene of the 1960s and 1970s, Herman Kahn’s 

name ranked with that of Henry Kissinger and other Cold-
Warriors. He had parlayed his university physics major into 
a position as a military strategist and systems theorist at the 
Rand Corporation and become a sensation with publication of 
his 1960 book, On Thermonuclear War. In the book, he speculated 
on a “doomsday” device, which caught the popular imagination 
in a morbid way, and was reflected in Kubrick’s 1964 satiric 
masterpiece, Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying 
and Love the Bomb. He followed up with several more publications 
on the potential effects of nuclear war and strategic options that 
influenced U.S. nuclear and military strategies. 

With two colleagues, Kahn founded the Hudson Institute in 
1961 as a policy research organization. As its head, he expanded 
his areas of interest to include economics, public policy issues 
and future studies. He was especially noted for his meshing of 
theoretical and practical matters, applying systems analysis, 
game theory and scientific forecasting tools as well as the 
scenario method. The scope of his activities included theories 
and publications that made him a controversial figure. His 
frequent appearances at the FCCJ attested to the attraction he 
held for journalists. 

Of particular interest to Club Members were his futuristic 
takes on Japan. His 1970 tome, The Emerging Japanese Superstate: 
Challenge and Response, outlined much of the success later 
achieved by Japan. In 1979, another book on the Japan theme also 
made a splash. The Japanese Challenge: The Success and Failure of 
Economic Success, was co-authored with Thomas Pepper, who had 
been the Bureau Chief of the Baltimore Sun until he was recruited 
by Kahn and joined the Hudson Institute. 

Herman Kahn headed the Hudson Institute until 1983, when a 
stroke ended his life at age 61.

— Charles Pomeroy

Herman Kahn of the Hudson Institute, a frequent speaker at the 
FCCJ, untangled world affairs for our members on Nov. 28, 1977. 
Club Secretary Sam Jameson (Freelance), who moderated the event. 
To the right of Kahn is Johnny Fujii of Fairchild Publications, who 
is seated next to the shoulder of Tom Pepper, former Tokyo Bureau 
Chief of the Baltimore Sun who had been hired by the Hudson 
Institute several years earlier.

“DOOMSDAY” COLD  
WARRIOR AND FUTURIST 
HERMAN KAHN

NEWSPRINT NUMBERS
FROM THE ARCHIVESCOLLECTIONS

55,365,197

0.80

47,419,905

1.13



6 OCT 2016      FCCJ 7FCCJ      OCT 2016

The Indy’s helter-skelter, 30-year ride 
triggered many affectionate eulogies. 
My former editor, Archie Bland, recalled 
“a lovely sort of chaos,” but said lack of 
resources “sometimes made getting the 
paper out each night seem like a Sisyph-
ean miracle.” Journalists at the Indepen-
dent were, he said, “quite apart from 
being fiercely talented, prepared to run 
through brick walls for each other.”

Because it was perpetually broke and 
forced to take risks, the Indy gave its 
staff “responsibilities, opportunities 
and scope which we’d never have had 
elsewhere,” wrote Lloyd Parry on Face-
book. “It still amazes me . . . how the 
paper allowed me to wander,” he said, 
recalling weeks in Indonesia reporting 
its “horrors and wonders” during the 
late-90’s uprising. “It was the greatest 
education of my life.”

 
BY THE TIME I came along, such indul-
gences were rare. With notable excep-

tions, editors in the financially strapped 2000s were less 
willing to fund expensive reporting, though I loved how 
eccentric pitches (“I’d like to interview Imelda Marcos”) 
were rewarded with enthusiastic one-line mails (“Go, man, 
go!”). And when the story was important, such as Japan’s 
3/11 triple disaster, the paper was exceptionally generous 
with time, money and space.

Even in its demise, the Indy may – like so many times – 
be ahead of the curve, sadly so. It survives as a digital pub-
lication, employing a handful of editors to churn out copy, 
rewritten from articles it would once have commissioned. A 
recent piece from the Japan Times, reporting on blanket sur-
veillance of Muslims living in Japan, was a case in point – pil-
fered lock, stock and barrel.   

That approach appears to be working – at least for now.  
Online readership is up (helped by heavy promotion on 
Facebook and other social media). Around two-thirds of the 
Independent’s UK readers access it only from mobile devices, 
according to Journalism.co.uk. But for better or worse, the 
Indy’s fate encapsulates the decline of old media and the rise 
of algorithm-led churnalism.

Some digital optimists will be happy to see the citadels 
of mainstream journalism tottering, and it is possible that 
something better will arise from the rubble. But for now it’s 
hard to see what that is. As Cockburn, one of the Indepen-
dent’s greatest talents recently wrote in another context: “We 
have entered “an age of disintegration.” 

As for me, I won’t miss those late-night 
calls. But I do sometimes long for the 
Indy’s beautiful bedlam. ❶

Just after I took over as a stringer from 
Richard Lloyd Parry in 2002, it became 
the first broadsheet to switch to tabloid 
format, dubbed “compact” to distinguish 
it from the populist red tops. The front 
page was retooled, making it impossible 
to ignore: In 2004 it famously condemned 
the Hutton Report on the death of UK 
government scientist David Kelly with a 
one-word headline “Whitewash?” It clawed 
back circulation and won British newspa-
per of the year in 2004.  

That was typical of the Indy’s maverick, 
never-say-die spirit. In a crowded market 
segment dominated by the Times, Guard-
ian, Daily Telegraph and the Financial Times, 
it was forced to consistently challenge the 
rules of what a newspaper could do. In 
design, it celebrated photography, anchor-
ing its pages and foreign news to some of 
the most striking images in print history.

 
FROM THE START, INTELLIGENT writing was 
the paper’s hallmark and its pages became 
a platform for some of the greatest first-person journalism of 
the last three decades. Robert Fisk, arguably the most cele-
brated correspondent of the era, helped put the foreign pag-
es up in lights but the Indy was full of other famous report-
ing names, including Patrick Cockburn, Rupert Cornwell and 
(until he left) Lloyd Parry.

Though it resisted political pigeonholing, the paper was 
often on the right side of history, strongly arguing against 
the 2003 U.S.-led invasion of Iraq, for example, and lament-
ing Britain’s unqualified support for America’s “war on ter-
ror.” In 2007 it was rewarded by a bitter swipe from Prime 
Minister Tony Blair, who dismissed the Indy as a “viewspa-
per” not a “newspaper.”

It took a stand on the parliamentary lobby system, a sort of 
press club for British journalists widely criticized for spoon-
feeding them. “The Independent was not going to deceive its 
readers,” declared the paper’s then editor Chris Blackhurst. 
For years, he added, the paper banned its journalists from 
going on press trips. “Nothing was to be gained from going in 
a pack and being subjected to PR ‘spin’.”

But all these principled achievements and a string of inno-
vative content refits (“let’s get Bono to edit!”) couldn’t halt the 
slide. In one of several final humiliations, the paper was trad-
ed between billionaires for a quid in 2010, sold by Irish mogul 
Tony O’Reilly to Alexander Lebedev, a Russian oligarch and 
ex-KGB spy. It was Lebedev’s son Evgeny who eventually broke 
the news to long-suffering staff in February this year that with 
circulation at 40,000 and still sliding, the 
paper would print its last print edition the 
following month.

In British parlance, the 9 p.m. watershed refers to the point 
where adult content can safely be screened on television.  
In our house it meant something different: the mercifully 

reduced risk of a call from an editor at the Independent, my 
sometime employer, asking for a late-night file.

After years of these calls, the buzzing on my cell phone 
triggered a Pavlovian response: sweaty palms, raised heart-
beat, angry spouse. Occasionally, the voice on the other end 
wanted a story that Could Not Wait, but more often than not 
it was a request for a 600-word color piece, rewritten from 
the local wires.

And so it was that Independent readers came to know about 
chopstick bras, herbivorous men, yakuza wars, blowfish, 
Marxism manga books and countless other items on the Lon-
don desk’s Far-East shopping list. Then there was the dreaded 
double-page spread, an off-the-cuff daily feature.

If all was working well, the spread was planned well in 
advance, but the Indy always flew by the seat of its pants. That 
meant being cajoled into pulling together 2000 words on some 
exotic topic (Japan’s pet boom; Clint Eastwood’s Iwo Jima mov-
ie) by midnight London time – four or five hours away.

 During a rare Tokyo visit the foreign editor told me of his 
ideal correspondent: the paper’s star reporter in America 
who could be yanked out of bed at 3 a.m. and induced to write 
800 immaculate words on anything. “A total pro,” he said. 
Other writers were sent into war zones for weeks. Tokyo was 
a doddle, he laughed.  

It was that kind of newspaper. The Indy paid buttons, 
often asked the impossible and rarely acknowledged either. 
Stringers were expendable. But its unique rough-around-
the-edges ethic only became clear when you visited its head-
quarters in London.

 
THE FOREIGN DESK WAS a single cluttered table. The people 
who made me want to metaphorically pull a blanket over my 
head in the evenings were harassed, overworked editors try-
ing to run a world-class newspaper on a shoestring budget 
– staffed by a handful of full-time correspondents (and, even-
tually, not a single one in East Asia). 

The paper had relocated from the London Docklands to 
Northcliffe House off the Kensington High Street in 2008 – 
its fourth and final move in 22 years. The aim, of course, was 
to save money. It shared the building with the arch-conserva-
tive Daily Mail, Mail on Sunday, London Evening Standard, the 
Metro and London Lite – hardly an easy fit for a freewheeling, 
center-left title.

Launched in 1986 in the space opened up by the union 
busting of Rupert Murdoch (his assault on print workers 
had helped lower production costs, and prodded journalists 
from other quality titles, including his own, to jump ship), 
the Indy sold over 400,000 copies by the end of the decade 
(prompting Murdoch to slash the price of the Times.) There-
after, it slid and lurched from crisis to crisis, punctuated by 
remarkable highs.

David McNeill writes for the Irish Times, 
the Economist, and other publications.

“It still amazes me 
. . . how the paper 

allowed me to 
wander. It was the 

greatest education 
of my life.”

A former Tokyo 
stringer laments 
the demise of 
a great British 
newspaper and its 
Tokyo coverage.

by  DAVID MCNEILL

, RIP

FEATURE
JOURNALISM



8 OCT 2016      FCCJ 9FCCJ      OCT 2016

Yoshida Masaki says that it believes YouTube is heading 
down a sustainable path. Many of the accounts may at base 
be seeking out just clicks, according to the company, and are 
unlikely to stand the test of time. Other accounts though, 
operated by people with a creative drive that is about more 
than money and an understanding of the platform they are 
working on, are the future for the platform.

LEARNING FROM SCRATCH
Can major international publications learn from the YouTu-
bers? The Guardian thinks so. Christian Bennett, global head 
of video and audio for the Guardian, says the videos the site 
produces attract more women and a viewership about 15 
years younger than the average reader. “We have to find a way 
to engage with that audience if we want a future audience 
for the Guardian,” he said. “They are commercially more valu-
able in terms of pre-roll ads, and if you’re really serious about 
digital news gathering you have to be in video. It’s like color 
photography once was for newspapers.”

With their markedly higher quality, the Guardian’s videos 
have won numerous awards. Most recently, the Grierson 
Trust nominated the company’s We Walk Together, a 17-min-
ute piece on the journey of a Syrian refugee family’s journey 
across Europe, for a Best Documentary on Current Affairs 
award. Other nominated films came from the BBC and ITV, 
Britain’s main terrestrial networks.

Those on YouTube, though, are more focused on commu-
nity than mass appeal. “It is not that we are going to become 
big media,” Hikosaemon said. “But all these interest commu-
nities that have videos of broadcast quality will get places on 
platforms [now being developed by Silicon Valley companies] 
for their specialist channels.”

YouTube itself sees opportunities both with major compa-
nies and the upstarts. “YouTube wants to be the preferred 
destination where fans and video creators engage,” Ayako 
Kono, a spokeswoman for the company said. Those video cre-
ators need not have a DIY spirit. “Recently, respected anima-
tion houses Nippon Animation and Kadokawa have worked 
with YouTube to bring their content onto our platform, allow-
ing more fans around the world to view their productions 
than ever before.”

The company aims to be in virtual reality on cellphones and 
anywhere else that people view video, Kono said. So is this the 
future? Broad believes it may well be, but says that the main 
risk is that the company changes in ways that will alienate 
those contributing and cause them to jump ship.

“Given that YouTube is a Silicon valley company, it's very 
proactive when it comes to innovation,” he says. “I’m all for 
innovation, but it can make you a bit anxious when they make 
dramatic changes suddenly that affect creators.” ❶

but little more. He declined to go on the record with his 
profession and real name as a precaution against potential 
trolling and harassment. This was true of the many who 
spoke with the Number 1 Shimbun who declined to release 
personal details, and all said that it simply wasn’t worth 
the hassle. The threat of trolls seeking out your identity to 
harass you can turn a hobby, or possible career, into the 
sort of irritant or worse that is all too familiar to many 
journalists at the FCCJ.

MONETIZING THE STREAMS
But there are those who have become professional YouTubers 
over the years, taking advantage of the platform’s AdSense 
program that allows contributors to share a slice of the adver-
tising pie, while download speeds have taken streaming main-
stream. With increased viewer figures have come sponsorship 
deals, paid contracts with talent agencies and a chance to 
crowdfund channels through Patreon, a platform that allows 
fans to contribute money to those online that they support.

Up in Tohoku, Chris Broad’s Abroad in Japan channel has 
amassed more than a quarter of a million subscribers, attracts 
hundreds of thousands of views and allows him to live off of 
his earnings. “You still need to make something that is infor-
mative and entertaining – or ideally both – with a clear demo-
graphic in mind,” he says of his success. “But I’d say if you 
were consistent in uploading and delivering quality content, 

250,000 subscribers is achievable in 18 to 24 months.”
Broad says many in the industry are signing up with com-

panies and agencies to make a living, while he has followed 
a more independent path. “Most YouTubers make an income 
from three sources: YouTube ad revenue, merchandise and 
sponsors,” he says. “I’ve dabbled with all three, but they’re all 
fairly unreliable. YouTube ad revenue can be fairly unpredict-
able and goes up and down throughout the year according 
to advertising spending, which is typically higher around the 
end of the year.” 

Three of the big English-language YouTube channels in 
Japan belong to Canadians Micaela Braithwaite (270,000 sub-
scribers) and Sharla (467,000), and the American wife/Japa-
nese husband team Rachel and Jun (679,000). All three are 
represented by Yoshida Masaki, a talent agency that refused 
to give access to its stars, citing their inability to answer ques-
tions such as “How has YouTube changed your life” within a 
definite time period because of commitments. The agency 
did, however, answer questions about those it represents.

“There is not much difference between the way we treat 
YouTube creators and our other staff,” an official at the com-
pany said. “We praise them when they deserve praise and 
scold them when they deserve scolding. But whichever we do, 
it is with love.”

“legacy media” view video – whether on 
YouTube or other platforms – as a way of 
reaching millennials.    

ESCAPING THE TROLLS
“Endless September” is a phrase rarely 
heard outside geek circles. It refers to a 
phenomenon from the early days of the 
internet, when sophisticated, high-con-
text conversations on chatrooms would 
be disrupted once a year, then more 
often, then always, by the inane, the mis-

informed and trolls. Why September? That is when students 
arrived online, getting free online access at their universi-
ties. As more joined the internet, so did the tendency for dull 
conversation and trolling increase, making the September 
problem a year-round one.

Japan had its own endless September. Hikosaemon, a You-
Tuber with 35,000 subscribers who has been active on the 
YouTube site since around the time of its launch, joined to 
avoid the trolling and banality of comments sections in other 
areas of the internet. “It was a time when news forums turned 
into rage spaces for the expat community to vent,” he said. “I 
originally used YouTube to try and reach out to other people 
who shared my interest in Japanese news without the rage. 
Since the 1990s I was reading Japanese news online, and 
watching people using YouTube to talk about American news. 
I was more interested in discussion than foreigner fights, 
where trolls dominate the forums.”

YouTube gave him a chance to be a “guide” to news stories 
from Japan, with an overseas-to-Japanese audience ratio of 
around 70:30. “I found it was a way of engaging with peo-
ple on my own terms,” he said. “What I do complements old 
media. There has been an observable decline at times in the 
quality of coverage in some parts of the media, and people 
online are looking for verification; they are asking if they can 
trust what they are reading.”

Through the ads that appear alongside his videos, Hiko-
saemon makes just enough to pay for broadcast equipment, 

Despite recent films extolling the heyday of investiga-
tive journalists, like the Boston Globe team that took on 
the Catholic church in the film Spotlight, traditional 

media jobs are no longer thought of as desirable by young 
people entering the workforce. In fact, in a CareerCast.com 
ranking of the worst professions to enter, a career in news-
paper journalism topped the chart. In No. 3 was broadcaster, 
only barely beaten by the logger profession in second. There 
is one job in media, though, that is among the most desired 
career choices for 21st century youth: the YouTube star.

A look into the inner workings of the platform in Japan 
suggest that these starry-eyed job hunters, who likely see the 
platform offering a path to easy money and a lavish lifestyle, 
may want to rethink their ambitions. Earnings are opaque, 
trolls are common, a jimusho system that is as impenetrable 
as that in J-pop controls the trajectory of its stars, and just 
as the biggest newspapers of the world find themselves at 
the whim of the Facebook algorithm, so do “vloggers” – video 
bloggers – face online processes that can make or break their 
ad revenue in any given month.

So why are 400 hours of video worldwide getting upload-
ed to the platform every minute? Those involved on the 
ground speak of a sense of community and an opportunity 
to create, while those in what is derogatorily referred to as 

Richard Smart covers Japanese business, science and the economy for 
publications around the world.

FEATURE
MEDIA

by  RICHARD SMART

The future of the 
media is you(tube)

Abroad in Japan
From his video “Why 
Teaching Swear Words 
is Important”

Sharla
Far left, from her video  
“Thank You for 5 Years 
on YouTube”

Rachel and Jun
Left, “Pros and Cons of 
Traveling in Japan”



10 OCT 2016      FCCJ 11FCCJ      OCT 2016

the Japanese economy and bolster communist influences. 
Among the group’s influential members were Newsweek’s 
foreign editor Harry Kern, Tokyo bureau chief Compton Pak-
enham and Kauffman himself. 

MacArthur saw them as attempting to change the policies 
of the Occupation, by encouraging the Emperor’s abdication 
in accordance with the timing of the verdict of Tojo and the 
other defendants. He told Gascoigne, “Elements both in Japan 
and in America now saw an unlimited period of occupation 
ahead and Japanese purgees no doubt hoped to have more 
chance of getting back into their old positions under a Regen-
cy (in which Takamatsu took a prominent part) than under 
the present regime of Emperor Hirohito – they blamed the 
Emperor for his docile ‘yes-man’ attitude towards the severe 
punishment which had been meted out to them. (The General 
thus insinuated that big business in the States was behind 

the abdication rumours by virtue of its desire to see restora-
tion of pre-war economic regime in Japan which would suit 
its own purposes best.)”

IN ANY EVENT, THE tribunal handed down its death sentences 
on the seven Class-A war criminals in November 1948, later 
than initially expected; their executions were carried out at 
Sugamo Prison on Dec. 23. Concurrent to this, rumors of the 
abdication dissipated. 

MacArthur, it seems, had managed to squelch any moves by 
the abdication crowd by dealing directly with the Emperor. 
On Jan. 13, 1949, Gascoigne sent another report to the Foreign 
Office, in which he conveyed what MacArthur had said to a 
Canadian diplomat. “MacArthur confirmed that the question 
of abdication was no longer an actual one. This suggestion, 
he said, had been ‘artificially stimulated by foreign corre-
spondents.’ Emperor Hirohito had asked him (MacArthur) 
what course he should adopt and had intimated that he 
would be willing to abdicate if the Allies wished him so to do. 
If they were not, however, anxious to see him go, he would 
‘stick it out.’ Thereupon MacArthur had assured His Majesty 
that the whole issue was an artificial one, and that there was 
no necessity for him to abdicate.”

After a separate meeting with MacArthur, Gascoigne 
reported the General’s assessment of Emperor Hirohito as 
being “more democratically progressive than any of his sub-
jects, and certainly much more so than any of the members of 
the present government.”

In the backdrop of the rumors over abdication soon after 
the war’s end were behind-the-scenes political moves by peo-
ple wishing to remake the emperor to their own advantage, 
and it’s very likely that the Press Club correspondents were 
used in a plot to circulate disinformation. Since then, the 
young Crown Prince has grown, been crowned Emperor and 
now, at a venerable age, has expressed his desire to abdicate. 
Will the abdication issue again become ensnarled in furtive 
politics and press manipulation? And if so, who will the key 
players be? ❶

office in the Dai-ichi Building on June 12. 
A record of their conversation, which Gascoigne sent to the 

British Foreign Office, can be found in the National Archives 
in London. In it, he wrote: “I said that I hoped that there was 
no truth in these rumours and that in my opinion the result-
ing formation of a Regency Council, in which Prince Taka-
matsu would presumably play a leading part, would not be 
desirable from the point of view of the aims of occupation. 
I said that as far as my information went Prince Takamatsu 
was inclined to be reactionary and that he had certain affilia-
tions with undesirable purgees.”

Gascoigne’s worries stemmed from the imperial family’s 
make-up at the time. Crown Prince Akihito was only 14 years 
old at the time, so if he were to immediately succeed the 
Emperor, it would be necessary to name a regent. That task 
would have normally fallen upon Prince Chichibu, the younger 
brother of the Emperor, but as he was suffering 
from pulmonary tuberculosis, that was out of 
the question. There left the strong possibility 
that Prince Takamatsu would be next in line.

MACARTHUR SCOFFED AT THE reports, but 
seemed to agree with Gascoigne about the 
choice of regent. “General MacArthur replied 
that there was ‘not one scintilla of truth’ in the 
rumours regarding the Emperor’s abdication. Should there ever 
be in future any question of the Emperor wishing to abdicate, 
he would insist upon his remaining in his present position.” 

The report continued. “The Supreme Commander said that 
he was in agreement with my estimation of Prince Takamat-
su, whom he gravely distrusted. Rumours of the abdication 
stemmed from purgee circles in Japan, and these had been 
advertised by certain Wall Street elements through the medi-
um of the American Magazine ‘News Week[sic]’.”

So why did MacArthur single out Newsweek for criticism? 
And furthermore, why would Wall Street have any involve-
ment with the abdication of the Emperor of Japan? It started 
with an article that appeared six months earlier, in the Dec. 1, 
1947 issue of Newsweek, written by American attorney James 
Lee Kauffman. A graduate of Harvard University who worked 
as a lawyer in Japan before the war, Kauffman taught at Tokyo 
Imperial University’s Law faculty, and had many friends in 
Japan’s financial circles. 

In his article, Kauffman was critical of GHQ economic poli-
cies. GHQ had just recently arranged for the complete dis-
solution of the Zaibatsu as a step toward democracy, and had 
purged out not only militarists but those in financial or busi-
ness circles who it considered to have cooperated in instigat-
ing the war. Their numbers were said to reach 200,000. 

Kauffman believed the purges, particularly from the pri-
vate enterprises, would interfere with Japan’s recovery. He 
wrote, “Because of this purge both the Japanese Government 
and businesses have been stripped of older men of ability and 
experience. Japanese banks are being run by former cashiers 
and assistant vice presidents while business concerns are 
being directed by former plant managers and clerks. Young 
men hold the key positions in government. They are hard 
working, sincere and intelligent but lack the experience so 
desperately needed at this time.”

According to Kauffman, GHQ’s economic policies were “far 
to the left of anything tolerated in this country.” He was not 
alone in his beliefs. The so-called “Japan Lobby,” a loosely-
knit group of U.S. government officials, financiers and jour-
nalists who were favorably inclined toward Japan, had begun 
supporting a “Reverse Course” policy, warning that efforts to 
dissolve the Zaibatsu and purge businessmen would weaken 

general discussion among Japanese. . . . What has again raised 
the question whether Hirohito is ready to step down from his 
throne is the approaching verdict of the eleven-nation tribu-
nal that for the last two years has been trying former Premier 
Hideki Tojo and his former colleagues as war criminals.” Par-
rott also wrote that if the Emperor should abdicate, his brother 
Prince Takamatsu, a former officer of the Imperial Japanese 
Navy, would assume the regency of the Crown Prince.

Two days later, on May 27, Reuters’ Tokyo correspondent 
followed up with a similar article, in which he wrote, “The city 
today buzzed with rumours that Emperor Hirohito is plan-
ning to abdicate on August 15. . . . His abdication, it is said, 
would be timed to coincide with the execution of General Tojo 
and other war leaders.”

THE SAME DAY, HOWARD Handleman, the FCCJ’s first presi-
dent and Tokyo correspondent for International News Ser-
vice, joined the bandwagon, writing, “Japanese sources 
reported that Hirohito has been persuaded to step down 
from the throne in favor of his son, Crown Prince Akihito, 
who would reign through a regency until he becomes of age.”

The timing was important. One month earlier, the Inter-
national Military Tribunal for the Far East, also known as the 
Tokyo Trials, had completed its proceedings. It was expected 
that former Prime Minister Hideki Tojo and other Class-A 
war criminals would receive the death sentence, and rumors 
spread among correspondents that the tribunal’s ruling 
would be timed to the Emperor’s abdication. Their reports 
were circulated worldwide, resulting in a considerable reac-
tion in Japan as well. 

Sir Alvary Gascoigne was worried. Acting for the sole con-
stitutional monarchy among the Allies, the British Political 
Representative in Japan harbored major concerns over the 
Emperor’s abdication, and met with Gen. MacArthur at his 

By indicating his desire to hand over the imperial throne 
to the crown prince, Japan’s 82-year-old emperor set 
off intense debate about the state of the imperial fam-

ily and the institution of the monarchy itself. What started 
as rumor has become a real issue for the government, as it 
scrambles to find a legal way to handle any succession. Press 
coverage has been extensive, not only in Japan but worldwide. 

This is not, however, the first time in the postwar era for 
the subject to arise, and not the first time it has caused great 
consternation for the interested parties. According to declas-
sified documents of the British government, a group of Japa-
nese and Americans engaged in behind-the-scenes politi-
cal maneuvering to bring about the abdication of Emperor 
Hirohito soon after the end of WWII. And, whether willingly 
or through deception, there were a number of foreign corre-
spondents involved in a disinformation campaign to achieve 
the plotters’ aim – to change Gen. Douglas MacArthur’s Occu-
pation policies and the state of postwar Japan.

It started with an article in the New York Times of May 
25, 1948, under the headline “Hirohito’s reign seen nearing 
end.” Lindesay Parrott, the NYT’s Tokyo correspondent and a 
member of the Tokyo Correspondents’ Club (precursor of the 
FCCJ), citing “usually well-informed Japanese” as his source, 
wrote: “The possibility that Emperor Hirohito may abdicate 
within the next few months again is becoming a subject of 

Eiichiro Tokumoto, a former Reuters correspondent, is an author and 
investigative journalist.

“MacArthur confirmed that the question  
of abdication was no longer an actual one.  

It had been ‘artificially stimulated by 
foreign correspondents.’”

FEATURE
HISTORY

The issue of imperial succession was used 
in political maneuvers with the press in 
Occupation Japan.

by  EIICHIRO TOKUMOTO

Newsflash or false news:  
the abdication of Emperor Hirohito

Succession?   
The Emperor (center left) and 
his son, Crown Prince Akihito 
(center right).

A
P 

PH
O

TO



12 OCT 2016      FCCJ 13FCCJ      OCT 2016

A
N

D
RE

W
 P

O
TH

EC
A

RY

SERIES
PROFILE

While many have made the leap from journalism into 
more lucrative professions – a trend that has only 
accelerated in recent years as the media struggles to 

adapt to a digital world – Robin Harding left the world of high 
finance for the life of a hack. 

The native of Durham in England’s northeast graduated 
from Cambridge with an economics degree in 2000, at the 
height of the tech bubble, when everyone wanted to be in 
finance. Harding says he found him-
self ill-suited to the business side of the 
field, despite trying a number of differ-
ent roles. “I loved the subject matter, 
but not the practice.”

When the opportunity to take a Mas-
ter’s in economics at Hitotsubashi Uni-
versity on a Japanese government schol-
arship arose in 2001, Harding made his 
first trip to Japan. Upon graduation, he 
returned to London. “I tried a couple 
more jobs, still hadn’t learned my les-
son: went back into finance,” he says.

He joined the Financial Times in the 
summer of 2006 on a fellowship for 
leader writers. Tasked with writing a 
leader column on his first day, he didn’t 
know it was supposed to be daunting. “I 
wrote about all sorts of things in those 
first two years,” he says, “most of which 
I was deeply lacking in expertise about, 
but then that’s journalism.”

When an opening for an FT tech 
reporter in Japan came up in 2008, Harding jumped at the 
chance to return to Tokyo. “The TV industry was still Japa-
nese-driven, the game industry was still Japanese-driven and 
the phone industry had not yet been wiped out by Apple.”

TWO YEARS IN TOKYO were followed by a five-year stint as the 
FT’s economics editor in Washington, before returning again 
to Japan at the beginning of 2015 as bureau chief. “In the U.S., 
my job was to break stories on what the Fed was going to do 
next,” he says. “In Japan, my job is to explain what is happen-
ing in this far off place that we don’t understand very well. 
Breaking stories in Tokyo is possible, but you often have to 
specialize so far to break something that it isn’t of interest to 
a global audience anyway.”

How to make Japan stories interesting to an international 
readership was the theme of a Meet the Press talk Harding 
gave at the Club in October last year. “The challenge I dis-
covered – and it remains the challenge for all foreign corre-
spondents – is finding ways to project Japanese stories so that 
you’re still capturing the truth about Japan, but making it 
interesting for foreign readers. There are traps on both sides. 
You can just tell the standard story of the day, about politics 
in Japan, and your readers will sigh with boredom – if you 
find you have any readers. Or you can 
go the other way and do weird, freaky 
stories, which will draw readers in, but 
then you're not telling the truth. So we 

have to work hard to find the stories in the middle.”
Harding cites two stories he produced this year which hit 

the “sweet spot” that “tells people something really interest-
ing about Japan: something different and relevant to the con-
cerns you have.” The first was an interactive piece on earth-
quake preparedness and risk that featured a lot of graphics. 
“It got well-read because it looked good and because FT read-
ers around the world care about the impact of a major earth-

quake in Japan,” he says.
The other was about house prices 

and how the looser planning laws make 
housing cheaper in Japan, a theme that 
resonates with readers in major cit-
ies around the world. “Nobody in Japan 
would think of writing that story,” he 
says. “You don’t have those rules, so you 
don’t think about. Similarly, it wouldn’t 
occur to people abroad to think about 
how Japan does this.” 

SIX MONTHS AFTER HARDING returned 
to Tokyo, the FT was bought from Pear-
son by the Nikkei in a $1.3 billion deal 
which raised inevitable questions about 
editorial independence at the “pink ’un.”

Though the FT’s Tokyo bureau has 
moved back into the Nikkei building – 
it was previously housed there before 
relocating – Harding insists there has 
been no attempt at editorial influence, 
“I’m the person most exposed to that, so 

if there was any, I’m pretty confident I would know about it,” 
he says. “We’re physically segregated from the Nikkei. Liter-
ally the only place we encounter them is in the canteen.

“The Nikkei is not a company controlled by a proprietor, 
like a lot of the UK media is,” he says. “It’s essentially an 
employee-owned perpetual trust and doesn’t really have any 
ideological interest in influencing us.”

Harding contrasts the situation with the former ownership 
by publicly listed Pearson, which had extremely ambitious 
requirements about how much money the FT was supposed 
to make, leading to a lot of instability. “I’ve been at the FT for 
10 years and there have been three rounds of redundancies. 
In terms of an owner who’s going to be there as it makes the 
transition to online, they [Nikkei] are great.” 

Maintaining editorial independence, he says, “has actually 
been a twin challenge. One is to make sure we’re not censor-
ing ourselves by avoiding writing controversial stuff about 
Japanese companies. But we also don’t want to go out of our 
way to write aggressive stuff to show how independent we 
are. Both of these would be equally stupid things to do.”

The FT, along with other global media outlets, has previ-
ously run stories criticizing the frequent leaking of financial 
data ahead of official results by Japanese companies to the 

Nikkei. Asked if he would still write the 
story today, Harding replies, “Definite-
ly, though I might avoid the canteen 
that day.” ❶

Robin Harding
by  GAVIN BLAIR

Gavin Blair covers Japanese business, 
society and culture for publications in 
America, Asia and Europe.



14 OCT 2016      FCCJ 15FCCJ      OCT 2016

buy their own house, thanks to Victor’s connections.
By 1944 the wartime economy had worsened so much that 

local shops had closed their shutters; the family had to deal 
directly with the local farmers for basic supplies such as rice 
and potatoes. “At first cash was accepted but later we had to 
barter clothes and shoes for food,” Pokrovsky says. “We were 
always hungry.”

There were constant reminders of war despite their dis-
tance. By 1945 flights of B-29 bombers could be frequently 
seen flying high overhead on their way to hit their targets – 
such as Niigata on the Japan Sea coast.

And then the war was over, and life slowly returned to 
“normal.” Victor got his old job back at Nikolai-do. George 
went back to St. Joseph’s, having missed nearly three years of 
schooling. He finished his studies there in 1952.

 

IN OCCUPATION-RULED JAPAN, the Pokrovsky clan took stock 
of the situation. Most of them made plans to leave, though 
it took time for them to bear fruit. Lydia met and married a 
young American navy officer, William Kosar, and left for the 
U.S. in 1958. Victor, wife Irene and daughter Larisa joined 
them in 1962. 

But George had decided to stay put. “Originally my hope 
had been to train as an engineer, as my father had done,” he 
says. “But I had become disenchanted with education. I had 
missed years of school. I had gone without good food and had 
also experienced hard times. I was, you might say, an angry 
young man. I felt attracted to becoming a businessman.”

There weren’t a lot of opportunities at the time. “Jobs were 
difficult to come by in Occupation days,” he says. “You either 
worked for G.H.Q. or some other branch of the military. I 
eventually ended up as an advertising salesman for a publica-
tion aimed at the foreign community called Preview.”

The job was short-lived. When he noticed that the owner-
publisher had too many irons in the fire and the magazine 
was suffering, he asked to take over. But Preview went bust in 
1954 and the owner-publisher disappeared.

Pokrovsky turned elsewhere. “Around this time I was a ski 
fanatic and I had another scheme in mind. Two Japanese 
friends joined me in a ski resort venture on a site in Fuku-
shima prefecture,” he recalls. “But we hit several barriers. 

Although his degree was in chemical 
engineering, Victor had a solid back-
ground in church music, encouraged 
by his father who had been head of 
the major Orthodox church. He had a 
fine tenor voice and played the violin 
with distinction – his violin teacher 
had also tutored the maestro Jascha 
Heifitz – and the Russian church in 
Harbin needed someone like him to 
improve its musical standards.

He wasn’t there long before word 
of his reputation reached Tokyo, 
where the Nikolai-do, the Russian 
Orthodox cathedral in Ochanomizu, 
was also seeking to boost the qual-
ity of its music and raise funds for 
reconstruction after the 1923 Great 
Tokyo Earthquake. Victor accepted 
the church’s invitation and moved to 
Japan in 1924.

Not long after, Victor met Yevge-
nia, a young Russian woman from 
Khabarovsk, and in 1930 they were 
married at Nikolai-do. On Nov. 27, 
1931, Yevgenia gave birth to their 
son, George. Tragedy struck on the 
following day when she suddenly 
passed away due to post-birth 
complications. It was a devastating 
blow, but Victor hired a Russian 
nanny to tend the child and got on 
with life, remarrying in 1935.

BY THIS TIME, LITTLE George was 
growing up and taking note of 
his surroundings. “I remember 
those as good days,” he says. “As 

a small boy I attended the Russian school 
at Nikolai-do and we lived in a house in the 
cathedral precincts. I had many friends 
among the local kids and we would play 
together.” George vividly remembers a 1937 
visit with his father to the New Tokyo Beer 
Hall, which had just opened in Sukiyabashi. 
(The beer hall still exists, on the B1 level of 
the FCCJ’s premises.)

The Pokrovsky family expanded with the 
arrival of two daughters, Lydia and Larisa. Then, in 1940, 
the Russian leaders of the Orthodox church community were 
forced to “retire” and were evicted from their homes. The 
Pokrovskys were forced to move to Yokohama.

It was Victor’s intention to emigrate to the U.S. where a job 
was waiting at a church in San Francisco. But the Japanese 
attack on Pearl Harbor happened before the family could 
leave, stranding them in Japan.

During the war, Victor, who had little capital, was able to 
augment his income by teaching music and playing the violin. 
George had enrolled in St. Joseph’s College, a catholic inter-
national school in Yokohama, where they lived until 1943.

That year, faced with the threat of Allied bombing, the fam-
ily moved to Karuizawa where they were eventually able to 

When Georges Pokrovsky celebrates his 85th birthday 
on Nov. 27, he can look back on a life encompassing 
an eventful childhood, Japan’s dark days of conflict 

and postwar recovery, the miraculous growth of the sixties 
and seventies and the heady days of the “Bubble Economy.” 
An associate FCCJ member since 1964, magazine publisher 
Pokrovsky has been an eyewitness to Japan’s modern history.

His story begins back in 1917 in Kazan, a city in southwest 
Russia that lies at the confluence of the Volga and Kazanka 
rivers, where his father, Victor Alexandrovich Pokrovsky, had 
just graduated from university. Young Victor joined the White 
Army and battled the Communist Red Army forces across 
Russia before finally escaping to Manchuria where he found 
sanctuary in the city of Harbin. Geoff Tudor writes for Orient Aviation, Hong Kong.

First, we didn’t have enough capital. Second, the site was in a 
National Park where, according to the rules, foreigners could 
not own property.”

They solved the first problem easily enough. “The father 
of one of my partners was the president of a major Japanese 
bank,” he says. “He couldn’t lend the money to three young 
ski fanatics directly, but one of his clients was a university 
classmate and vice president of a major corporation. He was 
appointed to the board of directors of the ski resort company 
and so with this impeccable figure onboard, our company 
could borrow.”

Then the nationality issue had to be dealt with. One of his 
ski friends spoke to his father who happened to be a close 
friend of a top man at the Ministry of Justice. “He’s a very 
curious foreigner,” George’s friend’s father told the ministry 
official. “He has his own hanko seal.” That was good enough 
for the official, who ordered his staff to arrange the paper-
work without delay. “From being a stateless person suddenly 
I was a Japanese national.”

GEORGE HAD A JAPANESE passport, and the ski resort proj-
ect was on. “I didn’t take a Japanese name, though, so I’ve 
had some fun when I turn up at airline check-in counters,” 
says Pokrovsky. “And one of the first ski instructors we hired 
was an ambitious young man called Yuichiro Miura, who later 
gained fame for skiing down Mt. Everest.” 

He began to develop his publishing business in earnest. 
“I felt that the travel business had great capabilities, with 
opportunities in the market for publications featuring Japan 
and Asia,” he says. He launched the Far East Traveler maga-
zine, and its success made him feel secure enough to get mar-
ried in 1966.

A big break came in 1975 when Richard Handl, the leg-
endary General Manager of the Tokyo Hilton, asked George 
to provide the magazine for distribution in his hotel rooms. 
“This concept caught on – and to make a long story short, 
that’s still what I do today,” says Pokrovsky. “My company, Far 
East Reporters Inc., produces customized magazines for dis-
tribution in hotel rooms. Today our single title is International 
Travel Plan, which replaced the Far East Traveler in 1998.” 

His son Michael runs the business on a daily basis as man-
aging editor. Pokrovsky deals with clients and advertisers as 
CEO – which in his case, he says, stands for “chief entertain-
ment officer.” He makes use of the FCCJ almost daily.

Life was extraordinarily good during the “Bubble Econo-
my,” when the publication business soared like a rocket. “For 
a brief period,” says Pokrovsky, “we joined the rest of Japan 
in extravagance – first class air travel, Concorde flights, a big 
house in Yokohama.”

The flow of income was partly from publishing but also 
from his involvement in the property business. “I realized 
something was happening in the real estate world when in 
1990 I sold a small tract of land for a truly amazing sum,” he 
says. “I was hooked, and started to invest heavily, borrowing 
from banks only too willing to lend.”

He also played the gracious host at lavish parties. “I invited 
25 of my top clients once a year to the fabled Kawana Hotel 
near Ito for two days of golf. My accountant thought I was 
mad, but I felt justified in holding the event.” 

Then the “Bubble” burst, and with it went his property 
investments. “I lost a packet, and in retrospect I had made a 
tremendous mistake,” he says. “But I was not alone.” 

Happily, the publications business continues to perform 
well, which may be the source of his approach to life. “I have 
a wonderful family and have been extremely lucky,” he says. “I 
have no regrets about how life has turned out.” ❶

“From being a stateless person suddenly I was a Japanese national.”

FEATURE
A LIFE IN JAPAN

From Russia 
with love

A long-time member of the Club looks back at a fascinating  
life – from wartime to the Bubble era; from ski resort owner  
to magazine publisher.

by  GEOFF TUDOR

A history Pokrovsky as a young boy, with his 
father (right) and an Orthodox priest in Tokyo.  
And as a young man on the slopes at Bandai, Japan.



17FCCJ      OCT 201616 OCT 2016      FCCJ

CLUB NEWSCLUB NEWS

Shun Kato, born in Gifu in 1992, became 
fascinated with photography while studying at 
Nagoya University of Arts and Sciences, and  
after graduation he joined Jiji Press. The bulk of  
his work is in black-and-white and concentrates  
on people. His most famous series is ‘The 
Fishermen of Okushiri Island’ which led him to 
Tsukiji Fish Market. 

The FCCJ is pleased to offer 
members a substantial discount on 
subscriptions to LexisNexis’ news 
database service, Nexis.com

The Members-only deal 
allows for flat-rate access at
¥7,900 per month  – offering
big savings on a service that 
normally costs ¥126,000 per month

The service will be billed by the 
Club. The FCCJ benefits from all 
subscriptions sold under this 
arrangement.

Nexis provides access to news and 
information from more than 34,000 
sources, including Kyodo News, Jiji, 
Yonhap, Xinhua, AP, Reuters, AFP, 
all major world newspapers and 
specialist news sources. Also 
included is a database of U.S. and 
international company information, 
biographical databases, country 
profiles and a U.S. legal database.

For those already in on the secret, 
the application form is available 
on the FCCJ website or from the 
19F Club office.

Discount LexisNexis
Subscriptions

for FCCJ Members

INEVITABLY, EVEN THINGS WITH character 
are helpless against the passage of time. 
Despite the various problems involved 
in Tsukiji fish market’s relocation, its 
existence at its present site is finally 
drawing to an end after 80 years. The 
people who work there are renowned for 
their high spirits and energy, but will 
the market be able to retain the same 
atmosphere after moving to its new site in 
Toyosu? I believe the ambience of the place 
is something to be treasured. Tokyo’s new 
governor has postponed relocation until 
after February 2017. In order to cherish 
the valuable time that remains, I intend 
to use my camera to capture every small 
drama in Tsukiji market as it occurs. ❶

Tsukiji Fish Market: 
photographs by 
Shun Kato

FCCJ EXHIBITION

Your ad in our pages

Advertize in 
Number 1 Shimbun

Contact
no.1shimbun@fccj.or.jp

“Patrick Moynihan, who was 
a famous senator from New 
York, famously said, ‘You have 
a right to your own opinions, 
but not to your own facts.’ 
He was wrong. What this 
campaign has shown is that 
the candidates think they very 
much have a  
right to their  
own facts.”

HEARD AT THE CLUB

Norman Pearlstine,  
Vice Chairman of  
Time Inc.,  
speaking about the  
U.S. presidential  
election at the  
FCCJ on Sept. 11.



18 OCT 2016      FCCJ

CLUB NEWS

YOICHI TAKITA is a senior staff writer at Nihon Keizai Shimbun, 
covering macro economy and financial markets. He joined the 
company upon graduating from Keio University in 1981 with a 
Master’s degree in law. From 1987 until 1990 he was the Zurich 
Bureau Chief and from 2008-2009 he was the senior staff writer 
for Nikkei America. He returned to Japan in 2009 to the position 
of deputy chief editorial writer for Nikkei, a post he held until 2011. 
In 2011 he took on his present post. In 2008, Takita received the 
Vaughan-Ueda International Journalist Award for reports on the 
Lehman crisis. He has written several books, including The Global 
Financial Crisis is Opening Pandora’s Box (2008), How to Read the 
Currency Market, 4th edition (2013), How to Read Interest Rates (2014).

BOBBIE VAN DER LIST is a freelance journalist who writes for 
several Dutch newspapers: Financieel Dagblad, Trouw and Algemeen 
Dagblad. A native of Amsterdam, he earned his Master of Science 
degree in Asian Studies from Lund University (Sweden). With a 
bachelor in Journalism in his pocket he made his way to Tokyo in 
September 2015. In addition to covering general news for Dutch 
newspapers, he regularly writes for special-interest magazines, 
covering a wide range of topics and industries: from Japanese 
management to culinary stories, and from technology to healthcare.

ASSOCIATE MEMBERS 
Avnish Sharma, Embassy 
of India 

Mariko Kishi, Hosei 
University 
Tsuneo Shimoji, Japan 
Entrepreneurs & Presidents 
Association 

Naomi Tsukahara

REGULAR MEMBERS
New 
Members

Fukushima daiichi genpatsu hairo zukan 
Hiroshi Kainuma (ed.)
Ota Shuppan
2016/7/21 Press Conference

Eikokujin dezaina ga oshieru arufabetto no himitsu 
Andrew Pothecary; Rei Murakami (trans.); Fumiko 
Yokoyama (trans.)
MdN Corporation
Gift from Andrew Pothecary

Choyaku bushido: gurobaru jidai no kyoyo o eigo to 
nihongo de manabu
Michihiro Matsumoto
President Inc.
Gift from Michihiro Matsumoto

Densetsu no eikokujin kisha ga mita nihon no senso 
senryo fukko: 1935-1965
Hessell Tiltman; Hideaki Kase (trans.)
Shodensha
Gift from Hiroyuki Fujita

Britain and Japan: Biographical Portraits, vol. x
Hugh Cortazzi (comp. & ed.)
Renaissance Books
Gift from Japan Society

Gin'iro shashinka funsenki
Toshiki Makino
Watanabe Shuppan
Gift from Toshiki Makino (Kyodo News)

The Visit of Pope John Paul II to Japan in 
Photographs 1981
Fr. James Paul Colligan
Xlibris
Gift from James Paul Colligan

Hodo shashin ga tsutaeta 100-nen
Shimbun Tsushin Chosakai (ed.); Kyodo Tsushinsha (ed.)
Shimbun Tsushin Chosakai
Gift from Kota Ishihara (Kyodo News)

Riodejaneiro orinpikku 2016 hodo shashinshu
Kyodo Tsushinsha
Gift from Yasunori Koizumi (Kyodo News)

Kokkai benran (140 edition)
Shuhari Initiative Ltd.

New in the 
Library

The FCCJ is offering a special deal for new  
Associate Members. From the beginning  

of September to the end of the year,  
those joining are eligible for a  
¥100,000 DISCOUNT off of the  
regular fee of ¥300,000. 

If successfully approved, the applicants 
will be able to enjoy all the member 
benefits: attendance at all the major  

press conferences and professional and 
social events; dining services at the Main Bar, 

Pen & Quill Executive Dining area and  
the Masukomi Sushi Bar; special discounts on 

sports, arts and cultural events; free wi-fi, half-price 
parking, the Club’s monthly magazine; and access to reciprocal press clubs 
around the world. 

Present members can also benefit. A ¥20,000 restaurant voucher will 
be given to those who introduce successfully approved new Associates. For 
more information, or to pick up an application form, go to the front desk.

SPECIAL CAMPAIGN OFFER FOR NEW ASSOCIATE MEMBERS



DIGITAL 

DELIVERY




