
April 2015, Volume 47 No. 4, ¥400

The magazine of The Foreign Correspondents’ Club of Japan
一
九
九
三
年
十
月
十
五
日 

第
三
種
郵
便
物
認
可 

毎
月
一
日
発
行 Vol. 47 

第
四
号 N

o. 1 Shim
bun 

二
〇
一
五
四
月
一
日
発
行
　      

定
価
四
〇
〇
円(

税
込)

1993 年 10 月 15 日 第三種郵便物認可 毎月 1 日発行 Vol. 47 第 4 号 No. 1 Shimbun 2015 年 4 月 1 日発行

The real story 
of Japan’s 

Constitution

Five years 
as a Tokyo 

Correspondent

D
O

 N
O

T CRO
SS 

TH
IS

 L
IN

E 

On stopping 

journalism 

at the 

borderlines



3FCCJ      APRIL 2015

The Front Page
From the President by Lucy Birmingham 4
Tales from the round tables by The Shimbun Alley Whisperers 4
From the archives by Charles Pomeroy 5

Cover features 
On my watch  6
by Carsten Germis

Scooping the General 8
by Eiichiro Tokumoto

Halt!  10 
by Gavin Blair

Suvendrini Kakuchi  12
by Monzurul Huq

The Foreign Correspondents’ Club of Thailand: 14
Surviving the winds of war in southeast Asia 
by Dominic Faulder 

Remembering the subway horror  16
by Julian Ryall 

Club News 17   
FCCJ exhibition: Kiyosato Museum of Photographic Arts:  
Selection from the Young Portfolio Acquisitions/Heard at the Club/ 
Remembering Robert/Join the Film Committee/ 
New Members/New in the library

In this issue

Vol. 47, Number 4                            April 2015

The Foreign Correspondents’ Club of Japan
Yurakucho Denki Building, North Tower 20F,  
1-7-1 Yurakucho, Chiyoda-ku,  Tokyo 100-0006.
Tel: (03) 3211-3161    Fax: (03) 3211-3168    fccj.or.jp

Published by the FCCJ All opinions contained within 
Number 1 Shimbun are those of the authors. As such, 
these opinions do not constitute an official position 
of Number 1 Shimbun, the editor or the Foreign 
Correspondents’ Club of Japan.

Please pitch and send articles and photographs, or 
address comments to no.1shimbun@fccj.or.jp
Read the Number 1 Shimbun online:  
fccj.or.jp/number-1-shimbun/

Cover photograph:  
Andrew Pothecary

Publisher FCCJ

Editor Gregory Starr 
Art Director Andrew Pothecary 
www.forbiddencolour.com
Editorial Assistants Naomichi Iwamura,  
Tyler Rothmar
Photo Coordinator Akiko Miyake
Publications committee members  
Gavin Blair (Chair), Geoffrey Tudor, Orient 
Aviation, Martin Fackler, New York Times,  
Monzurul Huq, Prothom Alo, Julian Ryall, Daily 
Telegraph, Patrick Zoll, Neue Zürcher Zeitung,  
Sonja Blaschke, freelance

FCCJ BOARD OF DIRECTORS
President Lucy Birmingham, Freelance
1st Vice President Michael Penn, Shingetsu News 
Agency
2nd Vice President 
Masaaki Fukunaga, The Sanmarg
Secretary Patrick Zoll, Neue Zürcher Zeitung
Treasurer Yuichi Otsuka, Associate Member
Directors at Large
Suvendrini Kakuchi, Inter Press Service
Akiko Ryu Innes-Taylor, Associate Member
Carsten Germis, Frankfurter Allgemeine Zeitung
Milton Isa, Associate Member

Kanji William Sposato, Freelance

FCCJ COMMITTEE CHAIRS
Associate Members Liaison Milton Isa
Entertainment Sandra Mori, Suvendrini Kakuchi
Exhibition Bruce Osborn
Film Karen Severns
Finance Yuichi Otsuka
House & Property Michael Penn
Human Resources Masaaki Fukunaga
Information Technology Roger Williams
Library, Archives & Workroom Koichi Ishiyama, 
Suvendrini Kakuchi
Membership Monzurul Huq, Peter O’Connor
Membership Marketing Bill Shin, Rie Sakamoto
Professional Activities David McNeill,  
Tetsuo Jimbo
Publications Gavin Blair
Special Projects Haruko Watanabe
Web Committee Tim Hornyak
Compliance Committee Kunio Hamada
70th Anniversary Panel Yoshio Murakami
Freedom of Press Jake Adelstein
Food & Beverage Rike Wootten
De Roy Memorial Scholarship TBD

Foreign Press in Japan Justin McCurry

contact the editors
no.1shimbun@fccj.or.jp

p5 & 14



4 APRIL 2015      FCCJ 5FCCJ      APRIL 2015

LAST MONTH SAW A remarkable flourish of 
activity at the FCCJ. After nine months of 
negotiations, we finally inked an agreement with 
Mitsubishi Estate to move four blocks into a new 
building complex in the central Marunouchi district 
which will be ready in 2018. There is a skyscraper 
of work ahead, but this a good chance to raise a 
virtual toast to our hard-working House & Property 
Committee that is leading the charge. 

The March 5 General Membership Meeting 
(GMM), which included voting on the 2015 budget, 
was our first as a public interest association (koeki 
shadan hojin). The meeting went remarkably 
well, thanks to the newly required pre-meeting 
preparations. 

The budget and a ¥1,000/month special levy were 
both passed by a large majority. The levy will continue 
until March 2019, and is to be used for the Club move, 
including but not limited to purchasing fixtures, 
covering associated legal and document fees, and the 
repair and maintenance of existing facilities. 

The board thanks everyone who participated in 
the GMM by attendance, absentee vote or proxy. 
It’s crucial for the Club’s success to get Regular 
(journalist) Member participation at both the 
March GMM and the Annual General Membership 
Meeting (AGMM) in June, when we have our 
Board of Directors elections. It’s your chance to be 
involved in improvements to the Club!  

Last month we also offered an extraordinary 
number and variety of press conferences and 
events focused on the fourth anniversary of the 
March 11, 2011, Tohoku disaster. Many committees 
were involved, including the “new” Film Committee 
(formerly the Movie Committee), the Library 

Committee, the Exhibition Committee and, of 
course, the PAC Committee.

For the 20-year anniversary of the Aum 
Shinrikyo sarin gas attack on the Tokyo subways, 
PAC organized a moving presser with survivor 
and documentary filmmaker Atsushi Sakihara. He 
stressed the importance of not forgetting the 
lessons learned, a reminder for us not to ignore the 
small memorial plate in the underground passageway 
at Kasumigaseki Station, not far from the Club. 
We need such regular reminders of the dangers of 
brainwashing, propaganda and chemical terrorism.  

Prominent PAC speakers also included World 
Bank Group President Jim Yong Kim and Bank of 
Japan Governor Haruhiko Kuroda. Tokyo’s Shibuya 
Mayor Toshitake Kuwahara shared the ward’s 
pioneering proposal to offer marriage certificates 
for same-sex couples. 

The Food & Beverage Committee offered a 
delightful selection of wine, shochu and saké tastings 
throughout the month. And last but not least, the 
Entertainment Committee organized Saturday Night 
Live performances over all four weekends. 

This month, don’t miss our two Asa-kai morning 
talks on Tues. 7, with Mr. Ryuta Shiiki, Founder & 
CEO of animation and entertainment company 
DLE, Inc.; and Tues. 21 with the brilliant and 
beautiful artist/designer Sputniko!, assistant 
professor at MIT Media Lab. Another highlight will 
be Book Break on Mon. 20 featuring award-winning 
author and translator Roger Pulvers.   

Rather than being T.S. Eliot’s “the cruellest 
month,” I hope the cherry blossoms and Bacchus 
help inspire a delightful April for everyone.

                        — Lucy Birmingham

“THERE NEVER WAS A luckier 
generation than that which knew 
Japan in those years,” reminisced 
James Michener with great affection 
in a 1951 Number 1 Shimbun article. 
Post-war Japan was emerging as a 
critical ally of the United States in 
the region, and with the outbreak 
of the Korean conflict, the economy 
was finally beginning to show 
signs of a recovery. Occupation-era 
restrictions and rules for travel 

WHEN THE 
DOLLAR RULED

were being relaxed. 
If you could ignore the city 

landscape still hideously pockmarked 
by the incendiary bombings in the 
final chapter of war and the suffering 
from chronic shortages of daily 
necessities, Tokyo offered some of the 
world’s best hospitality and charm – 
which made it a favorite hub for many 
correspondents who were flocking in 
those years to the still very exotic East. 

It sure didn’t hurt that things were 

From the 
President

FRONT PAGE

From now until our 70th anniversary in November 2015, we will turn these pages over to the history of the 
Club, both of the many esteemed and important guests who faced us – and the world – from the FCCJ dais 
and of the many Members who have made the Club such a fascinating place to be.

Unable to achieve rapprochement 
with the PRC, the Dalai Lama 
continued to dedicate his life to 
peace and reconciliation, traveling 
the world to meet world leaders and 
to conduct lectures, conferences, 
and workshops. He was awarded 
the Nobel Peace Prize in 1989 for 
supporting nonviolence and global 
environmental protection. Health 
concerns led to his semi-retirement 
in 2008 and in 2011 he gave up his 
position as Tibet’s political leader.

One description that sums up the 
Dalai Lama nicely was found in this 
bio (www.biography.com/people/
dalai-lama-9264833) and reads…

Dalai Lamas are believed to be 
the reincarnation of Avalokitesvara, 
an important Buddhist deity and 
the personification of compassion. 
Dalai Lamas are also enlightened 
beings who have postponed their 
own afterlife and chosen to take 
rebirth to benefit humanity. “Dalai” 
means “ocean” in Mongolian (the 
name “Gyatso” comes from the 
Tibetan word for ocean). “Lama” is 
the equivalent of the Sanskrit word 
“guru,” or spiritual teacher. Put 
together, the title of Dalai Lama is 
literally “Ocean Teacher,” meaning  
a “teacher spiritually as deep as  
the ocean.”

— Charles Pomeroy

enchantingly cheap, particularly 
for those earning dollars – easily 
increased if one played the currency 
manipulations on the streets. 
Even more heavenly was life for 
those correspondents who had 
access to “the golden P.X. on the 
Ginza,” as Michener described the 
U.S. Occupation retail outlet. It 
peddled “full meals at thirty-five 
cents, haircuts at fifteen cents, 
shoeshines at five cents and Kodak 
film at twenty cents,” not to mention 
bourbon, steaks and silk stockings far 
beyond the wildest fantasies of most 
Japanese. “The more daring of us lived 
mainly on the Japanese economy,” 
he adds, “and to do so on American 
incomes was an experience.”

Drawing the second 
largest audience in the 
Club’s administrative year 
of 1980-81, the Dalai 
Lama assured members  
on Nov. 12, 1980, that  
he eventually expected  
to return to Tibet  
“. . . when the people 
there were happy and 
content.” Only Prime 
Minister Zenko Suzuki 
had attracted a larger 
attendance some two 
months earlier. That’s 
Jack Russell (NBC News), 
President of the FCCJ, 
in the foreground. Ed 
Reingold (Time), who 
succeeded Jack as 
president, is visible to the 
far left.

READY TO 
RETURN

BORN LHAMO THONDUP ON July 6, 
1935, he became Tibet’s spiritual and 
political leader as the Dalai Lama in 
1950 at age 15, but invasion by the 
People’s Republic of China (PRC) cut 
his rule short later in the same year. 
He and thousands of his followers 

FROM THE ARCHIVES

TALES FROM THE ROUND TABLES But then again, not everything was 
cheap even back then. There were the 
famously beckoning houses in Tokyo 
where beautiful women made every 
customer feel they were God’s chosen 
(which, of course, many of the Western 
journalists were already inclined to 
believe during their time in Asia). 
One such legendary establishment 
was Miyoshi. Guests were welcomed 
with lavish entertainment in a large 
tatami room, after which a beautiful 
attendant would lead the way across 
a pond and into a small guest room 
where “she would see that her guest 
was properly bathed, helped into a 
starched yukata, and bedded down in 
a comfortable futon,” according to the 
annals of the FCCJ.

So just imagine how sumptuous 
the reception would have been for an 
injured hero like UP’s Bob Vermillion 
when he returned to Tokyo for R&R 
after breaking his leg jumping with 
the paratroopers during the Munsan 
operations in the Korean War. He made 
a beeline to Miyoshi for his R&R. So 
impressed was he by the hospitality 
that he invited a bunch of FCCJ friends 
over for some memorable evenings. 
When he finally reported back to the 
office after a few weeks, friends and 
colleagues commented how he looked 
like a new man.

He needed all his recovered strength 
to remain standing when, a few days 
later, a well-dressed lady from the 
friendly establishment delivered the 

bill for his stay to his office. He paid 
the whopping bill, which was enough 
to buy a small house. His boss, Ernie 
Hoberecht, was not amused.

There were no such financial 
concerns for Errol Flynn. The action 
hero and global heartthrob was 
introduced to Miyoshi by a very tipsy 
Vermillion, who happened to jump 
into Flynn’s limousine outside the 
Club one night after mistaking it for 
a cab. Club legend has it that Flynn 
liked Miyoshi so much, he moved his 
entire crew into its surroundings 
for the duration of his movie shoot, 
with – the Round Table recalls – no 
qualms whatsoever about the price.

 –  The Shimbun Alley Whisperers

established a separate government in 
Dharamsala in northern India in 1959 
after a failed uprising by the Tibetan 
people. Later efforts to make Tibet a 
self-governing democratic “sanctuary,” 
with the PRC responsible for foreign 
policy and defense, were unsuccessful.



6 APRIL 2015      FCCJ 7FCCJ      APRIL 2015

And surely Merkel’s visit was more complex than just critical.
Let me make my own stance clear. After five years, my love 

and affection for this country are unbroken. In fact, thanks to 
the many fine people I’ve met, my feelings are stronger than 
ever. Most of my Japanese friends and Japanese readers in 
Germany have told me they feel my love in my writing, espe-
cially following the events of March 11, 2011. 

Unfortunately, the bureaucrats at the Ministry of Foreign 
Affairs (MoFA) in Tokyo see things completely differently, and 
it seems some in the Japanese media feel the same way. To them 
I have been – like almost all my German media colleagues – a 
Japan basher capable of only delivering harsh criticism. It is we 
who have been responsible for, as the Nikkei’s man in Berlin put 
it, the two countries’ bilateral relations becoming “less friendly.”

Changing relations
The Frankfurter Allgemeine Zeitung is politically conserva-
tive, economically liberal and market oriented. And yet, those 
claiming that the coverage of Abe’s historical revisionism has 
always been critical are right. In Germany it is inconceivable 
for liberal democrats to deny responsibility for what were 
wars of aggression. If Japan’s popularity in Germany has suf-
fered, it is not due to the media coverage, but to Germany’s 
repugnance at historical revisionism. 

My tenure in Japan began with very different issues. In 
2010, the Democratic Party of Japan ran the government. All 
three administrations I covered – Hatoyama, Kan and Noda 
– tried to explain their policies to the foreign press, and we 
often heard politicians saying things like, “We know we have 
to do more and become better at running the country.”

Foreign journalists were often invited by then Deputy 
Prime Minister Katsuya Okada, for example, to exchange 
views. There were weekly meetings in the Kantei, the PM’s 
residence, and officials were willing to discuss – more or less 
openly – current issues. We didn’t hesitate to criticize the 
government’s stance on certain issues, but officials contin-

My bags are packed, as the song goes. After more than 
five years as the Tokyo correspondent for the Ger-
man daily, Frankfurter Allgemeine Zeitung, I will soon 

leave Tokyo for home. 
The country I’m leaving is different from the one I arrived 

in back in January 2010. Although things seem the same on 
the surface, the social climate – that has increasingly influ-
enced my work in the past 12 months – is slowly but notice-
ably changing.

There is a growing gap between the perceptions of the 
Japanese elites and what is reported in the foreign media, 
and I worry that it could become a problem for journalists 
working here. Of course, Japan is a democracy with freedom 
of the press, and access to information is possible even for 
correspondents with poor Japanese language skills. But the 
gap exists because there is a clear shift that is taking place 
under the leadership of Prime Minister Shinzo Abe – a move 
by the right to whitewash history. It could become a prob-
lem because Japan’s new elites have a hard time dealing with 
opposing views or criticism, which is very likely to continue 
in the foreign media.

The Nikkei recently published an essay by their correspon-
dent in Berlin about the February visit to Japan of German 
Chancellor Angela Merkel. He wrote: “Merkel’s visit to Japan 
was more conducive to criticism of Japan than friendship. 
With Japanese experts, she discussed her country’s policy 
to end nuclear power. She talked about the wartime history 
when she visited the Asahi and when she met with Abe. She 
also talked with Katsuya Okada, president of the DPJ, the 
largest opposition party. . . . Friendship was promoted only 
when she visited a factory run by a German company and 
shook hands with the robot Asimo.”

That seemed harsh. But, even accepting the premise . . . 
what is friendship? Is friendship simply agreement? Is not 
true friendship the ability to speak of one’s beliefs when a 
friend is shifting in a direction that could cause him harm? 

FEATURE

ued to try to make their positions understood.
The rollback came soon after the December 2012 

elections. Despite the prime minister’s embrace of 
new media like Facebook, for example, there is no 
evidence of an appreciation for openness anywhere 
in his administration. Finance Minister Taro Aso has 
never tried to talk to foreign journalists or to pro-
vide a response to questions about the massive gov-
ernment debt. 

In fact, there is a long list of issues that foreign 
correspondents want to hear officialdom address: 
energy policy, the risks of Abenomics, constitutional 
revision, opportunities for the younger generation, 
the depopulation of rural regions. But the willing-
ness of government representatives to talk with the 
foreign press has been almost zero. Yet, at the same 
time, anyone who criticizes the brave new world 
being called for by the prime minister is called a 
Japan basher.

What is new, and what seems unthinkable compared 
to five years ago, is being subjected to attacks from the 
Ministry of Foreign Affairs – not only direct ones, but 
ones directed at the paper’s editorial staff in Germa-
ny. After the appearance of an article I had written 
that was critical of the Abe administration’s historical 
revisionism, the paper’s senior foreign policy editor 
was visited by the Japanese consul general of Frank-

furt, who passed on objections from “Tokyo.” The Chinese, he 
complained, had used it for anti-Japanese propaganda. 

It got worse. Later on in the frosty, 90-minute meeting, the 
editor asked the consul general for information that would 
prove the facts in the article wrong, but to no avail. “I am 
forced to begin to suspect that money is involved,” said the 
diplomat, insulting me, the editor and the entire paper. Pull-
ing out a folder of my clippings, he extended condolences for 
my need to write pro-China propaganda, since he understood 
that it was probably necessary for me to get my visa applica-
tion approved. 

Me? A paid spy for Beijing? Not only have I never been 
there, but I’ve never even applied for a visa. If this is the 
approach of the new administration’s drive to make Japan’s 
goals understood, there’s a lot of work ahead. Of course, the 
pro-China accusations did not go over well with my editor, 
and I received the backing to continue with my reporting. If 
anything, the editing of my reports became sharper. 

The heavy handedness has been increasing over the past few 
years. In 2012, while the DPJ was still in power, I took a junket 
to South Korea, interviewing former comfort women and visit-
ing the contested island of Takeshima (Dokdo to Koreans). Of 
course it was PR, but it was a rare chance to see the center of the 
controversy for myself. I was called in by the Ministry of Foreign 
Affairs for a meal and discussion, and received a few dozen 
pages of information proving that the island was Japanese.

In 2013, with Abe’s administration in charge, I was called in 
once again after I wrote about an interview with three com-
fort women. This also included a lunch invitation, and once 
again I received information to help my understanding of the 
prime minister’s thoughts.

But things seem to have changed in 2014, and MoFA offi-
cials now seem to openly attack crit-
ical reporting. I was called in after a 
story on the effect the prime minis-
ter’s nationalism is having on trade 

with China. I told them that I had only quoted official sta-
tistics, and their rebuttal was that the numbers were wrong.

My departing message
Two weeks before the epic meeting between the Consul general 
and my editor, I had another lunch with MoFA officials, in which 
protests were made of my use of words like “whitewash history,” 
and the idea that Abe’s nationalistic direction might “isolate 
Japan, not only in East Asia.” The tone was frostier and, rather 
than trying to explain and convince, their attitude was angrier. 
No one was listening to my attempts to explain why German 
media are especially sensitive about historical revisionism.

I’ve heard of an increase in the number of lunch invitations 
from government officials to foreign correspondents, and 
the increased budgets to spread Japanese views of World War 
II, and the new trend to invite the bosses of foreign corre-
spondents deemed too critical (via business class, of course). 
But I would suggest the proponents tread carefully, since 
these editors have been treated to – and become inured to – 
political PR of the highest caliber and clumsy efforts tend to 
have an opposite effect. When I officially complained about 
the Consul’s comments about my receiving funds from China, 
I was told that it was a “misunderstanding.”

So here’s my departing message: Unlike some of my col-
leagues, I do not see a threat in Japan to freedom of reporting. 
Though many critical voices are more silent than during the 

DPJ administration, 
they are there – and 
perhaps in larger 
numbers than before. 

The closed-shop 
mentality of the 
Japanese political 
elite and the pres-
ent inability of the 
administration lead-

ers to risk open discussion with foreign media doesn’t really 
affect press freedom; there are plenty of other sources to 
gather information. But it does reveal how little the govern-
ment understands that – in a democracy – policy must be 
explained to the public. And the world.

It doesn’t strike me as funny any more when colleagues tell 
me that the LDP doesn’t have anyone in the press affairs depart-
ment who will speak English or provide information to a foreign 
journalist. Nor does the fact that the present prime minister, 
who claims to be well traveled, has declined to make the short 
trip to speak to us at the Foreign Correspondents’ Club. In 
fact, I can only be saddened at how the government is not only 
secretive with the foreign press, but with its own citizens.

In the past five years, I’ve been up and down the Japanese 
archipelago, and – unlike in Tokyo – I’ve never had anyone, 
from Hokkaido to Kyushu, accuse me of writings that were 
hostile to Japan. On the contrary, I’ve been blessed with inter-
esting stories and enjoyable people everywhere. Japan is still 
one of the most wealthy, open nations in the world; it’s a pleas-
ant place to live and report from for foreign correspondents. 

My hope is that foreign journalists – and even more impor-
tantly, the Japanese public – can continue to speak their 
minds. I believe that harmony should not come from repres-

sion or ignorance; and that a truly 
open and healthy democracy is a 
goal worthy of my home of the last 
five great years. ❶

“Protests were 
made of my use 
of words like 
“whitewash history”

Carsten Germis was the Tokyo correspondent of the 
Frankfurter Allgemeine Zeitung from 2010 to 2015 and 
a member of the Board of Directors of the FCCJ.

by   CARSTON GERMIS

Confessions of a 
foreign correspondent 
after a half-decade of 
reporting from Tokyo 
to his German readers.

Island hopping The author on a South Korean junket to 
Takeshima that got him called into the Ministry of Foreign Affairs.

JOURNALISM AT THE BORDERLINES

On my watch



8 APRIL 2015      FCCJ 9FCCJ      APRIL 2015

policies. The former were accorded special privileges, such 
as opportunities for exclusive interviews with Gen. MacAr-
thur; the latter were subjected to blatant discrimination and 
harassment. Walker was clearly one of the latter, and – in 
one instance – was denied reentry after leaving Japan for an 
assignment in China.

The G2 Military Intelligence Section, General Staff, also 
monitored reporters at the press club, and investigated their 
political beliefs and known associates. A secret G2 report dat-
ed Feb. 27, 1947 noted that Walker was “one of the most active 
members of the leftist clique at the Correspondents’ Club.”

Haru Matsukata was also to feel the repercussions after her 
name appeared on GHQ’s blacklist for having been Walker’s 
informant. One day, she met Jiro Shirasu, an old family friend 
and close aide to Shigeru Yoshida, who at the time held the 
post of Vice President of the Central Liaison Office. This 
acted as the liaison organization between the GHQ and the 
Japanese government.

Shirasu, who sat at the central switchboard to the secrets 
of the two governments, blurted out to Haru, “I am greatly 
shocked that you, a granddaughter of Prince Matsukata, are a 
communist.” Haru began to realize that her journalistic activ-
ities were affecting her whole family. She wrote: “So I severed 
my connections with the press, taking a position at the Swed-
ish legation until the end of the occupation. . . .” 

Despite the “fiction” of its creation, the new Constitution 
was eventually promulgated on Nov. 3, 1946, and went into 
force from May 3 of the following year. And Walker? He went 
on to cover the civil war in China, the Korean War and other 
stories in Asia during in the 1950s. He died in 1959 at age 42.

Haru Matsukata returned to journalism after the Occupa-
tion ended in 1952, and became the Tokyo office manager of 

the U.S. weekly, the Saturday Evening Post. She was also the 
first Japanese woman to be elected to the Correspondents’ 
Club board of directors. In June, 1955, during lunch at the Club, 
she met future U.S. Ambassador to Japan Edwin Reischauer, 
and they were married in January of the following year.

One other person who was caught up in the drama of those 
days in 1946 was a young GI in the military police assigned to 
GHQ. Jack Russell was later to work as a Tokyo correspondent 
for NBC, and served as FCCJ president from July 1980 to June 
1981. During a panel discussion in July 2005, held in obser-
vance of the 60th anniversary of the end of the war, Russell 
recalled his days under MacArthur.

“My first entry into the Press Club was in 1946 with a .45 
strapped to my side, hunting down a correspondent. His 
name was Gordon Walker, who worked for the Christian Sci-
ence Monitor. MacArthur was trying to hang this guy, as he 
didn’t like what Walker was writing about the Occupation.”

Russell, as it turned out, didn’t take Walker into custody.
“Of course, as my father was a newspaper man, I was going 

to cover this guy up anyway,” he 
confided, to approving laughter 
from the audience. ❶

On the 70th anniversary of the end of World War II, 
various issues regarding post-war history are being 
debated around the world. Among them is one of the 

most contentious subjects in Japan: the Constitution – its 
creation, its value and its future. Prime Minister Shinzo Abe, 
who has long advocated a departure from traditional post-
war government policy, has regularly pushed for revising the 
Constitution. While campaigning in the general election that 
brought him to power for the second time in 2012, Abe went 
as far as remarking, “It’s a disgraceful Constitution. Speaking 
frankly, that’s because it was not written by Japanese.”

Of course, the document also has its defenders, who say it 
was the basis for the many years of peace and prosperity the 
county has enjoyed in the post-war era. But, irrespective of 
the position people take toward the Constitution, no one can 
doubt the impact it has had on the nation.

The process by which Japan’s Constitution was created was 
bizarre right from the start. For six years and eight months 
of U.S. Occupation following the country’s defeat in August 
1945, the country was being run by the GHQ – General Doug-
las MacArthur’s General Headquarters. During this period 

GHQ oversaw not only the demilitarization of Japan, but the 
reform of its governance: the democratization of its political, 
economic and social systems. The trump card in this massive 
process was overseeing the drastic revision of the Constitu-
tion of the Empire of Japan (also referred to as the Meiji Con-
stitution) that dated back to 1890.

The U.S. involvement began on Feb. 3, 1946, when Court-
ney Whitney, GHQ’s Government Section Chief, issued a 
top-secret order to his assembled subordinates. He’d been 
ordered by General MacArthur, the “Supreme Commander,” 
to produce a draft of a new constitution. 

Two days earlier, the Mainichi Shimbun had scooped its 
competitors with a story featuring the proposed constitu-
tional revisions of the Japanese government committee led 
by the legal scholar Joji Matsumoto, who’d been appointed to 
the post by the Cabinet in October 1945. MacArthur’s GHQ 
was dismayed, calling it overly conservative and nothing 
more than a rewording of the old Meiji Constitution. Particu-
larly infuriating were passages concerning the status of the 
Emperor, which remained nearly unchanged.

Whitney assigned the staff of GHQ’s Government Section 
to form committees to produce the various sections of the 

constitution: legislative, judicial, the role of the Emperor, 
and so on. Huddled in the Dai-Ichi Life Insurance Building 
and working around the clock, the staff completed a draft 
in just over a week. This was a top-secret project even within 
the GHQ.

 
“Inconsistent with Japanese Tradition”
On Feb. 13, Whitney handed the MacArthur-approved type-
written draft – in English – to Prime Minister Kijuro Shide-
hara’s Cabinet. It included sections that ensured civil liber-
ties, strengthened parliamentary control and, in a move 
that remains controversial today, renounced war. The draft 
shocked the officials, with Foreign Minister Shigeru Yoshida 
complaining that it was inconsistent with Japanese tradition. 

The government was told that if the new draft was not 
accepted, the Americans would take it directly to the peo-
ple, sidelining the entire Japanese political structure. In the 
end, they had no recourse and the draft was accepted at an 
extraordinary cabinet meeting on March 6. None of this back-
room maneuvering was reported by the Japanese press.

General MacArthur wasted no time in issuing an announce-

ment, which read, “It is with a sense of deep satisfaction that 
I am today able to announce a decision of the Emperor and 
Government of Japan to submit to the Japanese people a new 
and enlightened constitution which has my full approval.” 
With nearly the entire Japanese population oblivious to the 
document’s real authors, the Diet’s deliberations on ratifying 
the constitution commenced.

In the midst of the process, on July 3, a shocking article 
appeared in the Christian Science Monitor. The headline of 
the scoop read: “Democracy Levied On Fumbling Japan While 
Premier Waits.” The text underneath reported that it had not 
been the Japanese government that was responsible for pro-
ducing the new constitution, but American staff at the GHQ.

It read: “New details of how Japan’s new draft constitution 
was prepared by the Government Section of the Allied Head-
quarters and imposed upon a reluctant Japanese Government, 
whose own fumblings had failed to satisfy American occupa-
tion authorities, were disclosed today to this correspondent. 

“As one of the most historic developments of the occupa-
tion, it sheds additional light on the manner in which the form, 
if not the feeling, of democracy is being brought to Japan. 

“It is, moreover, a significant chronicle of how for the first 

time in history a democratic character has been given to a 
nation not because its people had any special yearning for the 
Western style of democracy but virtually because they had no 
choice in the matter.”

The article continued: “Through skillful manipulation of 
the Japanese press, it was made to appear that the initiative 
for this bold step had come from within the walls of Tokyo’s 
Imperial Palace.”

The author of the article was one Gordon Walker, the Chris-
tian Science Monitor’s Chief Far Eastern correspondent and 
a member of the Tokyo Correspondents’ Club (forerunner of 
the FCCJ). After joining the paper in 1933, he had worked as a 
war correspondent in the Pacific theater, in places like New 
Guinea and the Philippines. 

MacArthur and his GHQ went ballistic over how the top 
secret project was leaked, particularly to a foreign correspon-
dent. The GHQ went so far as to send military police to the 
Correspondents’ Club looking for Walker, but nothing came 
of the search, and calmer heads must have prevailed in cool-
ing down the agitated response.

Gordon Walker’s “Deep Throat”
So how was Walker able to obtain the inside details of the con-
stitution’s revision, and who was his source? His “Deep Throat” 
was a 30-year-old Japanese woman named Haru Matsukata, 
who was then working as an assistant at the Monitor’s bureau.

Born in Tokyo in 1915, Haru Matsukata was the grand-
daughter of Meiji-era statesman Masayoshi Matsukata. She 
attended the American School in Japan, and later graduated 
from Principia College in Illinois. Following the war’s end, she 
was offered a job by the Occupation, but turned that down to 
put her language ability to work as Walker’s assistant at the 

Monitor. As she was to later write in her autobiography, Samu-
rai and Silk, “I accepted Gordon’s offer as being more likely to 
permit me to renew my youthful hopes of working for better 
understanding between Japan and America.”

Haru had obtained the inside information from her friends, 
including her relative Saburo Matsukata, who worked as chief 
editor of the Kyodo News Agency. Translating the information 
into English, she passed them along to Walker. One of these 
was an item about the writing of the Constitution. As Haru 
reminisced in her book: “I remember how nervous I was about 
passing this information on to Gordon, since I knew MacAr-
thur and his staff would be furious with the contradiction of 
a fiction the Americans were to maintain stubbornly for years. 
Despite my fear, I decided to let the cat out of the bag because 
this was indeed a major falsehood that merited exposure.”

Walker wrote follow-ups about the Constitution on July 11 
and 29. In them, he used the word “fiction” to describe the 
official story about the writing of the draft, further infuri-
ating GHQ. At the time, GHQ’s Public Relations Office cat-
egorized correspondents as loyal or 
critical, depending on whether they 
praised or criticized Occupation 

Jack of all trades 
Jack Russell’s first visit to the 
Correspondents’ Club was as 
an armed MP, sent to arrest a 

journalist. He later became FCCJ 
president (right).

MacArthur barks 
Gordon Walker got the scoop on 

how the GHQ forced their own 
draft of the Constitution on the 

Japanese government.

“My first entry into the Press 
Club was in 1946 with a .45 
strapped to my side, hunting 
down a correspondent”

Scooping the General

by   EIICHIRO TOKUMOTO

How a journalist infuriated MacArthur by breaking the 
story of the real authors of Japan’s Constitution.

Eiichiro Tokumoto, a former Reuters correspondent, 
is an author and investigative journalist.

FEATURE
JOURNALISM AT THE BORDERLINES



10 APRIL 2015      FCCJ 11FCCJ      APRIL 2015

After covering conflicts and humanitarian disasters 
around the world for more than two decades, freelance 
cameraman Yuichi Sugimoto suddenly found himself 

unable to leave his own country. Forced to surrender his pass-
port on Feb. 7 by the Ministry of Foreign Affairs to prevent him 
traveling to Syria, the Niigata native was told not to expect 
that it would be returned. Aside from being somewhat remi-
niscent of the Sakoku Edict of 1635 that largely isolated Japan 
for more than two centuries, his case raises questions about 
freedom of the press, freedom of movement and whether the 
holding of a passport is a right or a granted privilege.

The root of Sugimoto’s woes lay in an interview he gave to a 
local Niigata newspaper at the beginning of February, during 
the course of which he told the reporter he intended to visit 
Syria again to cover the conflict there. A couple of days later 
he was contacted by a Ministry of Foreign Affairs official, cit-
ing the article and asking if he was planning to visit Syria. 
Sugimoto says he explained he had travelled to the region 
numerous times, and that he wouldn’t be going to areas con-
trolled by the so-called Islamic State. With memories of the 
murder of fellow freelancer Kenji Goto still raw in the nation-

al psyche, the official asked him not to travel to the region; 
Sugimoto explained his intentions were unchanged.

Returning to his apartment on the evening of Feb. 7, he 
noticed a group of men standing in a nearby parking lot. The 
men approached as he reached his front door and identified 
themselves as foreign ministry officials accompanied by local 
police officers. Once inside his apartment, a lengthy to-and-
fro ensued about his intentions to travel, culminating with the 
ministry officials’ demand that Sugimoto surrender his pass-
port. After being repeatedly threatened with arrest and shown 
a document from Minister of Foreign Affairs Fumio Kishida 
ordering the confiscation of his passport, Sugimoto complied.

One of the officials, a deputy director of the consulate divi-
sion of the ministry, told Sugimoto the confiscation of his 
passport was permanent and under no circumstances would 
he get it back.

On Feb. 12, Sugimoto held a press conference at the FCCJ, 
where he recounted what had happened. He said he believed 
this was the first case of the Japanese government confiscat-
ing the passport of a journalist in the post-war era. “I’m con-
cerned that this could set a very bad precedent in this coun-
try . . . affecting the freedom to report news,” said Sugimoto.

Sugimoto declared his intention to fight the government 
in the courts to get his passport returned and asked the 

assembled foreign correspondents whether their own gov-
ernments would take similar actions. A number of members 
of the assembled media told Sugimoto that the authorities 
in their home countries would be either unable or unwilling 
to confiscate the passport of a journalist, though some later 
conceded they were unaware of the legal specifics.

Under the Japanese Passport Law, there is a provision that 
allows the government to confiscate a passport if it will pro-
tect the holder’s life, though Sugimoto pointed out his inten-
tion was to travel to Kobani, an area controlled by Kurdish 
fighters who have conducted a number of press tours for for-
eign journalists.

Kazuko Ito, a Tokyo-based lawyer and head of Human Rights 
Now in Japan, is fully supportive of Sugimoto’s position, but 
has concerns about the implications of a ruling against Sugi-
moto, particularly given the current political climate.

“I have no doubt that this is a violation of the Constitution. 
It is a violation of the freedom of the press, as well as free-
dom of movement, both of which are are guaranteed by the 
Constitution. However, it is not predictable how a court, and 
eventually the Japanese Supreme Court, might rule,” said Ito. 
“To date, I have not learned of any constitutional precedent 
for confiscating the passport of Japanese national.

“If there is any chance that the court would rule that the 
state does have authority to restrict overseas activities, we 
have to think about the implications for other journalists and 
humanitarian workers in deciding whether to pursue litiga-
tion on this,” she said. “No matter whether the Sugimoto case 
is going to be a legal fight or not, our society should raise its 
voice against such interventions against the individual free-
dom by the government.”

Sugimoto firmly believes his rights have been infringed by 
an unconstitutional confiscation. “It’s written in the Consti-
tution that citizens have the right to travel, but that is being 
ignored. I understand if Japan went to war, for example, that 

FEATURE

the interests of the nation would come first, but this is every-
day life,” said Sugimoto. “It’s as if there is no Constitution.”

“The Japanese Ministry of Foreign Affairs has taken my job 
and my life work,” he said. “These are basic human rights. The 
foreign ministry is not thinking about Japanese citizens, it is 
thinking about the ministry. This was a kind of performance 
in the wake of Goto-san being murdered.”

Although he was told that the confiscation was permanent, 
ministry officials have since told him he may now apply for 
a new passport, which he was in the process of doing at the 
time of writing. Ministry officials have since inferred to Sugi-
moto that he likely will be given a new passport, though he 
says they wouldn’t give him a definite answer.

By coincidence, on the same day as Sugimoto’s FCCJ press 
conference, in Britain the Counter-Terrorism and Security 
Act 2015 (CTSA) received Royal Assent, allowing authori-

ties to confiscate the passports of UK citizens suspected of 
attempting to travel abroad for the purpose of engaging in 
terrorism-related activities. The CTSA was passed as part of 
the response to more than 600 Britons having traveled to 
fight with religious extremists in Syria.

Even for suspected terrorists, there are time limits and 
restrictions on confiscations under the CTSA, in contrast to 
the threat Sugimoto faced of permanent deprivation. A spokes-
person for the Home Office in London said that while the new 
rules didn’t distinguish between professions, there were no 
circumstances in which a journalist would have their passport 
confiscated unless they were planning to engage in terrorism.

The Times’ Richard Lloyd Parry noted, “At the time of the 2002 
World Cup [hosted by Japan and South Korea], it became clear 
how few categories of people could be deprived of their pass-
ports in Britain. You can take it away from someone because 
you suspect that he might in the future perpetrate acts of 
football hooliganism – but not murder or rape, for example.”

Journalists take risks on occasion, which sometimes pro-

duce valuable results, and sometimes not, pointed out Lloyd 
Parry. “Often the difference between wisdom and foolish-
ness, success and failure, is very hard to judge and measure, 
even with hindsight. If Kenji Goto had somehow come out 
alive with a story about Isis, he would have been regarded 
very differently,” he said. “No one – certainly no government 
– is entitled to make that judgment on journalists’ behalf.”

Lloyd Parry believes that no British leader would dare try 
anything like the confiscation of Sugimoto’s passport. “It 
would bring a storm of anger and denunciation which no gov-
ernment would wish to provoke,” he said.

Some of the public’s reaction in Japan to the murders of 
Kenji Goto and his friend Haruna Yukawa has been less than 
sympathetic, while Sugimoto has faced criticism for wanting 
to travel against the advice of the government. Lloyd Parry 
pointed out the very different reaction to the exploits of 
extreme skier and mountaineer Yuichiro Miura, who is laud-
ed despite engaging in high-risk activities that endanger his 
teams and potentially, rescuers.

“Such rescue efforts are immensely expensive. Mr. Miura 
has no serious scientific purpose – it is just for glory,” he said. 
“And yet when he plans such undertakings, he is cheered, and 
when he comes home they pin medals on his chest.”

If the U.S. government were to confiscate passports of its 
journalists, the reaction would be far more vocal than it has 
been in Japan, believes Martin Fackler of the New York Times. 

“It would also be ineffec-
tive, as so many foreign 
correspondents for U.S. 
media are non-U.S. citi-
zens,” he said.

“I know plenty of jour-
nalists who have gone 
to places like Cuba and 
North Korea to report, 
including myself,” Fack-
ler said. “We certainly 

don’t hide the fact that we have gone since we use the date-
line in our stories. It never occurred to me that the govern-
ment might try to stop me by confiscating a passport.

“And given that the U.S. has already declared that it won’t pay 
ransom for citizens who are kidnapped, it has essentially washed 
itself of responsibility for us if something happens. Maybe that 
makes it unnecessary to grab passports. The government can 
just say it was our fault for being there,” said Fackler.

Despite receiving some anonymous phone calls from peo-
ple accusing him of being a traitor, Sugimoto said local peo-
ple have been overwhelmingly supportive, some even stop-
ping him on the streets of Niigata to have their picture taken 
with him.

The Japanese media, however, has been muted in its 
response. NHK Niigata made a 30-minute program about 
Sugimoto that was due for broadcast on February 13. That 
didn’t happen. “Being a public broadcaster, NHK has delayed 
showing the program as they would get complaints about it,” 
said Sugimoto.

While the media companies that Sugimoto worked for over 
the years have reported on his case, none have come out in 
open support of him. But Sugimoto says that some of them 
have recently bought video footage and still photographs that 
he shot previously in Syria and Turkey.

“I don’t know whether you’d call it support, but it’s better 
than not having any money,” said Sugimoto. ❶

“Citizens have the 
right to travel . . .  
It’s as if there is 
no Constitution.”

Gavin Blair covers Japanese business, society and culture for 
publications in America, Asia, and Europe.

by   GAVIN BLAIR

Can the government take away 
a journalist’s passport – and the 

right to do his job? 

A
P 

PH
O

TO
/M

A
RI

 Y
A

M
AG

U
C

H
I

JOURNALISM AT THE BORDERLINES

Halt!

By official request While at the FCCJ, Yuichi Sugimoto shows 
the ministry’s order confiscating his passport.



12 APRIL 2015      FCCJ 13FCCJ      APRIL 2015

Journalism in South Asia has always been a risky pro-
fession. Most of the countries of the region have gone 
through periodic phases of strict media control, a situ-

ation that takes away much of the charm from an enjoyable 
profession. Intimidation from powerful groups with strong 
political connections has always been a part of life. The result 
was that – for many – journalism was not a preferred career 
choice, especially two or three decades ago. Of course there 
were exceptions, and Suvendrini Kakuchi, known to Club 
members and friends as “Drini,” is one.

Drini was born in Sri Lanka to a mixed Tamil-Sinhala family 

with a deep history in the legal profession, and a number of 
famous lawyers in her extended family lineage. As Drini was 
sent to study law at the university, it was taken for granted 
that she, too, would end up being a lawyer. But she had anoth-
er desire that she kept to herself. 

“I wanted to be a journalist, so I escaped,” says Drini. “I 
decided to take time off and go to Japan for higher stud-
ies.” Japan at the time was already gaining media attention 
throughout the world for its rapid economic progress and 
also for the generous assistance Tokyo was extending to 
the developing world. She thought that knowledge of Japan 
would provide her with a better chance of find-
ing a job in the media. And on return, she found 
a position as an apprentice reporter for the 
Ceylon Observer, the oldest surviving English-
language daily in South Asia.

It was a time when newspaper reporting was 
the exclusive domain of chain-smoking men 
working in smoky newsrooms over the non-
stop clacking of manual typewriter keys. For 
women who ventured into the world of journal-
ism in those days, the preferred assignment 
was to the lifestyle pages, focusing on fashion, 
celebrities and new trends. But when Drini was 
asked by the editor to follow the traditional 
path she refused, saying that she intended to write on poli-
tics, the economy and other mainstream issues. 

Her wish was reluctantly granted and she was given access 
to the newsroom. But in the exclusive male-dominated sur-
roundings, Drini’s appearance was something that many of 
her senior colleagues thought would be a brief one. She was 
not taken seriously, including by the editor who assigned her, 
along with a senior reporter, to cover defense-related issues. 
She believes the editor probably wanted to show the young 
female aspirant the rough and tough world of journalism – 
and to test her resolve.

But Drini enjoyed the work of 
assisting the senior journalist, the 
first crack in opening the door to 
the unknown world of her dreams. 

One of her first assignments was to help cover the visit of 
an American naval vessel anchored in Colombo. Focusing on 
defense-related issues eventually broadened her interests, 
as she learned about the suffering of women and children in 
conflict situations. It was a time when the ethnic division in 
Sri Lanka was widening, dragging the country eventually into 
a long civil war.

Covering the many issues at such an intense time period 
taught her to practice a kind of journalism that was complete-
ly new not only for her, but also for many of her colleagues in 
the profession. Her days at the Ceylon Observer gave her the 

confidence and the early experience that serves her well now. 
“I was there for four-and-a-half years,” she says. “Towards the 
end I covered parliamentary debates on the Sri Lankan con-
flict and was able to develop various political contacts, which 
is essential in our profession. It was really a good foundation 
and it formed my ideas about journalism.”

The civil war was intensifying when she received an invita-
tion to a media fellowship in Japan. After completing the pro-
gram, she was accepted as a staff writer for the Japan Times. 
She later joined Kyodo News, where she covered various issues 
including Japanese politics. She considers her time in the 

English-language Japanese media as a period of 
great experience that helped her formulate the 
ideas of what she intended to do in journalism 
in days ahead. She left the profession for a while 
to give birth to her second child, but returned to 
journalism as the Japan correspondent for Inter 
Press Service (IPS), a specialized news orga-
nization focusing on development issues and 
developing countries. During her stay at IPS, 
she received a Neiman Fellowship at Harvard 
University, in which she specialized in ethnicity.

Her long association with development 
issues led her to return to Sri Lanka in 2007, 
where she worked for the next three years for 

Panos – a UK-based media training organization – training 
young journalists there and in Bangladesh. She returned to 
Japan in 2010, resuming her work as IPS correspondent. Her 
long career with IPS came to an end recently as she joined 
University World News.

After a career spanning three decades in Sri Lanka and 
Japan, Drini intends to put her valuable expertise to work 
for the benefit of both the countries. She sums up her next 
steps: “I have an assignment to write a book about diversity 
in Japan. And, with the war now over in Sri Lanka, my dream 
is to become a bridge between Japan and South Asia, bring-

ing good things about Asia to Japan 
and telling people back at home 
about the good things that are hap-
pening in Japan.” ❶

Suvendrini Kakuchi
A

N
D

RE
W

 P
O

TH
EC

A
RY

For women who ventured into the world of journalism,  
the assignment was to the lifestyle pages . . . she refused,  

saying that she intended to write on politics

Monzurul Huq represents the largest-circulation 
Bangladeshi national daily, Prothom Alo. He was 
FCCJ president from 2009 to 2010.

SERIES
PROFILE

by   MONZURUL HUQ



14 APRIL 2015      FCCJ 15FCCJ      APRIL 2015

In their polyester safari suits, the mostly undistinguished 
correspondents of the day basked in the hotel’s reflected glory. 
After all, except for the occasional half-baked military coup or 
unexplained killing, including that of King Ananda Mahidol in 
1946, Thailand itself seldom amounted to much of a story. 

On one celebrated occasion in 1971, Foreign Minister Thanat 
Khoman was addressing the Club when a call came through 
informing him that Field Marshal Thanom Kittikachorn, the 
prime minister, had just staged a coup against his own govern-
ment. Thanat announced the putsch and continued urbanely, 
unaware that his was one of the guillotined cabinet heads.

Bangkok remained a media backwater throughout the 
growing U.S. military presence from the late 1950s and into 
the core Vietnam War years; Hong Kong played a much bigger 
supporting role for international media operating in Indo-
china. This all changed, however, in mid-1975 – when Phnom 
Penh, Saigon and Vientiane fell to communist forces in quick 
succession. Many evacuated bureaus were transplanted to 
Bangkok, which became the watchtower for Indochina and 
closeted Burma, playing much the same role as Hong Kong 
did for China-watchers after the communist takeover in 1949.

Ironically, it was the end of the Vietnam War that really 
filled the Club with war correspondents, giving it a new edge 
and confirming it as the largest press club in Southeast Asia, 
which it remains. After the Khmer Rouge wiped out his Phnom 
Penh bureau, Denis Gray began the longest stint ever as an AP 
bureau chief in Bangkok, running well over 30 years. Gray, 
who now lives in northern Thailand’s Chiang Mai, served as 
Club president on a three occasions and, as all presidents do, 
doubled his day job with no added pay. 

The legendary Australian cameraman Neil Davis was one 
of the great Indochina correspondents to take up residence 
in Bangkok, and was president in 1981. Immensely popular 
and widely respected, Davis and his soundman, American 
Bill Latch, were killed by wild gunfire from tanks during an 
attempted coup in September 1985. 

No one was ever charged in their killings, and there was 

The Foreign Correspondents’ Club of Thailand’s infor-
mal origins date from the mid-1950s, when a group of 
correspondents and media types gathered at Mizu’s 

Kitchen on Patpong Road. There were airlines, trading com-
panies, restaurants and other businesses in the vicinity then, 
a far cry from today’s moth-eaten nightlife haunts. Mizu’s, 
however, survives to this day, its tablecloths stiffened by the 
sizzling juices of countless Sarika steaks. 

The history of the Club is the sum of its members – a long 
list of characters who have played fascinating parts, large and 
small, in the reporting of Southeast Asia. The FCCT’s princi-
pal founder, Jorges Orgibet, had rolled up in Thailand with 
the U.S. Office of War Information at the end of World War II 
and set up the U.S. Information Service office. A journeyman 
journalist and public relations man who in 1953 served as the 
first bureau chief for AP, Orgibet never left. He expired at the 
Bangkok Nursing Home in 1986. 

Alex Wu, a Chinese-language editor with USIS, and Pra-
song Wittaya of United Press, who served several terms as the 
Club’s president, also played key roles. 

There was Alexander MacDonald, the station chief after the 
war of the OSS, the forerunner of the CIA. MacDonald found-
ed the Bangkok Post in 1946, but was chased out of Thailand 
by 1955 before the FCCT really got going. Darrel Berrigan, 
the founder of a competing English-language newspaper in 
the late 1950s, the Bangkok World, played a bigger role. Ber-
rigan also had a wartime intelligence background and was 
well connected in influential Thai circles, having worked with 
the Free Thai movement, Thailand’s wartime anti-Japanese 
maquis. Berrigan filed for U.S. papers, including The New York 
Times, and was president in 1957. He was murdered in Octo-
ber, 1965, apparently the victim of a homosexual tryst that 
went wrong. 

The Oriental, a historic riverside hotel, was a place that 
everybody passed through – Somerset Maugham, Eleanor 
Roosevelt, Gore Vidal, Jackie Kennedy, James Michener, Grace 
Kelly, Peter Ustinov, and half the world’s royalty. In the 1970s, 
it also provided the FCCT with its most glamorous setting, and 
its location helped make it part of the city’s expatriate hub.

FEATURE

international outrage that something so minor should have 
claimed their lives. The Club was split as never before – or 
since – over how to respond to the tragedy, the 30th anniver-
sary of which will be marked later this year. 

Surviving friends of Davis and Latch include Indochina 
veterans Derek Williams of AsiaWorks and formerly CBS, and 
James Pringle, formerly with Reuters and Newsweek. Another 
close friend, John McBeth of the old Far Eastern Economic 
Review visits the Club whenever he is in town from Bali, where 
he retired with his wife Yuli Ismartono of Jakarta’s Tempo and 
another old FCCT president.   

The Itinerant Club is on the Road Again
After The Oriental, the FCCT sought a roof of its own, moving 
through a succession of premises, mostly hotels, that all had 
drawbacks. In 1981, the Club was located in The Oriental Pla-
za, a charming Thai “colonial” building resting on traditional 
solid teak piles. It was near The Oriental and the Chao Phraya 
river once more – but this time without a view. Located far 
from any news bureaus, the Club was on the wrong side of 
Bangkok’s diabolical traffic, and attendance suffered. 

In 1984, the FCCT relocated to an eyrie atop The Dusit 
Thani, one of Bangkok’s leading hotels, with a breathtaking 
city view across Lumpini Park. Unfortunately, many cor-
respondents were loath to traipse through a five-star hotel 
lobby to reach the Club, particularly with so many other more 
diverting watering holes available.  

During the giddy, greedy 1990s, the hotel’s management 
imagined it could use the clubhouse, a firetrap with access 
only by a single wooden staircase, more lucratively as a func-
tion room. The Club balked at paying higher rates and moved 
out. If the old clubhouse, which had hosted Robin Williams, 
Khieu Samphan, William Golding and the Dalai Lama, is 
haunted by any of the great personalities who visited, only 
the janitors of the storeroom it has become would know.      

    In 1995, the Club moved for a while down to the bottom 
of Silom Road, the supposed Wall Street of Bangkok, to the 
Jewelry Trade Center, which developers hoped to establish as 
a media building. This did not happen, and once again the 
location near the river dented patronage badly. 

Staying Relevant while Treading Carefully
In 1997, the Thai economy crashed and over 50 financial com-
panies were put out of business permanently by fierce IMF 
rescue strictures. With the country in hock, rents in prime 
locations also crashed. The Maneeya Center near the Rajapra-
song Intersection, home to the famous Erawan Shrine and 
the longest traffic light in the world, suddenly found itself 
with acres of empty floorspace. 

The FCCT moved into a penthouse floor with access from 
a corridor already filling up with foreign media offices. The 
Maneeya today houses AsiaWorks, the BBC, ABC, ITN Channel 
4, NBC, InFocus, Al Jazeera and the Financial Times, among 
others. This guarantees the FCCT constant journalist traffic, 
imbuing it with the feel of a genuine press club. It has a good 
bar and decent enough kitchen but makes no pretensions to 
emulating the grandeur of its counterparts in Hong Kong or 
Tokyo – nor the fakeness of the “FCC” in Cambodia, a bar and 
restaurant with one of the best views in Asia but no hacks.

The FCCT’s membership hovers around the 800 mark, 
about a tenth of who are correspondents, an endangered spe-
cies these days. Apart from those working for wire services, 
the number of fully employed and decently remunerated 

correspondents can be counted on two hands. But Thailand 
also has a large journalist community composed of freelanc-
ers and others working for local media organizations. When 
combined, the professional component of the Club’s mem-
bership is almost one-fourth – probably higher than in most 
press clubs. But it has been declining. Between 2007 and 
2011, the combined total fell most dramatically from 233 to 
184, though it has leveled out; the Club’s overall membership 
actually rose in 2014.

The Club supports an annual photo contest, has photo-
journalism exhibitions each month and runs a number of 
regional media education funds. It continues to support 
the publication and distribution of highly regarded journal-
ism manuals in the regional vernaculars. It is heavily used 
for book launches and press conferences. Monday nights are 
film nights when the FCCT shows mostly foreign films that 
would not normally find a screen in Bangkok. Organized by 
Indian journalist Lekha Shankar, the evenings are particu-
larly popular in the diplomatic community, and often double 
as embassy nights. 

The FCCT has welcomed most Thai prime ministers since 
the late 1970s to give high-profile keynote addresses. The 
Club’s flagship event, however, has long been its Wednesday 
night programs when panelists set forth on issues of topical 
interest. As anyone who was watched Bangkok’s parliament 
in session will know, debating seldom amounts to much, and 
this shortcoming has contributed to the exceptionally vicious 
and polarized national politics seen over the past decade. 

So the FCCT has always had a useful role to play as a forum. 
Sadly, with street politics at times literally right on its door-
step, it has in recent years sometimes been hard to guarantee 
the safety of speakers. The Club is routinely accused of being 
red by those on the yellow side, and yellow by those on the red 
side, so it must be doing something right.

The FCCT regularly speaks out on press and freedom of 
speech issues. This can make life uncomfortable under a 
prickly regime in a culture unable to differentiate critique 
from criticism. Indeed, Thailand has been marching back-
wards through all the freedom indexes lately. The Club has 
done what it can to help correspondents and journalists who 
fall foul of Thailand’s defamation laws, but a number have 
nevertheless been forced out of the country. The oppres-
sive local legal restraints include the infamous law of lèse-
majesté. It is intended to protect the monarchy from hurt, 
but survives in a uniquely extreme form that perversely has 
done much damage to the institution.

Lèse-majesté, defamation and libel continue to be pun-
ished as criminal offences. In 2009, a vexatious complaint of 
lèse-majesté was lodged against the entire 13-member board 
at a local police station, but went nowhere. The FCCT’s cur-
rent president, BBC correspondent Jonathan Head, has in 
the past been the target of lèse-majesté complaints, though 
thousands of such complaints have been made against ordi-
nary Thais with much more serious consequences. 

Soon after the May 22 coup last year, ousted education 
minister Chaturon Chaisaeng requested a press conference 
at the FCCT to surrender himself to military authorities. He 
was arrested by helmeted soldiers in a media blaze soon after 
concluding his talk. Three weeks later, deputy army spokes-
man Colonel Weerachon Sukhondhapatipak was sitting in the 
exact same place explaining the military’s perspective. 

The FCCT wouldn’t have it any other way. ❶

Author, editor and journalist Dominic Faulder was a special 
correspondent with Asiaweek until its closure after 9/11, and was FCCT 
president in 1990 and 1991.

by   DOMINIC FAULDER

Making news 
Then education minister Chaturon Chaisaeng at the FCCT.

N
IC

K 
N

O
ST

IT
Z

PRESS CLUB

Surviving the winds of wars 
in southeast Asia

The Foreign  Correspondents’ Club of Thailand 



16 APRIL 2015      FCCJ 17FCCJ      APRIL 2015

AUM ATTACK CLUB NEWS

TWENTY YEARS IS A long time. But 
to documentary filmmaker Atsushi 
Sakahara, the morning commute he 
took on March 20, 1995, will stay with 
him forever. 

“I remember getting in the third 
door from the front of the first 
carriage after the train pulled in at 
Roppongi Station,” Sakahara told a 
press conference at the FCCJ on the 
eve of the 20th anniversary. “I was 
holding a newspaper and I saw a free 
seat and I moved towards it, but I 
saw a folded newspaper on the floor 
leaking a clear liquid. I nearly stepped 
on it. I sensed concern in the other 
passengers and I turned around and 
went the other way down the carriage.”

Not sitting down probably saved 
Sakahara's life. “I remember very 
clearly that I was reading an article 
about the arrest the evening before of 
a senior member of the Aum Shinrikyo 
cult when my eyes began to feel 
strange,” he said. “I could not focus.”

Unable to shake his sense of unease, 
48-year-old Sakahara opened the 
connecting door to the next carriage 
and stepped through. A couple of 
people followed him, including a 
pregnant woman. “I heard someone 
behind me say a man in the other 
carriage had lost consciousness and 
I looked through the window at him,” 
he said. “As we came into Kamiyacho 
Station, some of the passengers carried 
him and another man off the train. I 

heard that one of them later died.”
As it has done every year since the 

attack, Japan marked the anniversary of 
the day on which domestic terrorists in 
the guise of a religious group launched 
a series of coordinated attacks that 
shook the nation’s sense of security. 

Thirteen commuters and station 
workers died after members of the cult 
calmly pierced sachets of sarin gas 
with the sharpened tips of umbrellas. A 
further 6,000 people required hospital 
treatment for the effects of the gas, 
devised by the Nazis during World War II.

The attacks were, however, the 
final throes of an organization that 
had for more than two decades been 
convincing the young and the gullible 
that its leader, the half-blind former 
yoga instructor Shoko Asahara, was a 
reincarnated god. 

It wasn’t their first criminal act. 
Asahara's followers had previously 
abducted and murdered a lawyer 
fighting the cult through the courts, 
along with his wife and their infant 
son. And they had plans for more: the 
cult had purchased assault rifles and 
a Russian helicopter and was allegedly 
attempting to obtain the components 
for a nuclear weapon, while its 
chemists began manufacturing sarin 
and VX gas in 1993.

Eight people died in an attack in 
June 1994 targeted at the judges 
hearing a case against Aum in the 
city of Matsumoto. When the cult 
realized in early 1995 that a raid on its 
headquarters was imminent, it went on 
the offensive. The subway sarin attack 
was reportedly designed to destabilize 

Julian Ryall is the Japan correspondent 
for the Daily Telegraph.

Remembering the 
subway horror

the government and cause sufficient 
chaos to enable Asahara to seize power. 

Survivors reacted in different ways, 
says Sakahara. He resigned from 
his job at an advertising agency and 
moved to the U.S., where he completed 
an MA and produced a documentary, 
titled “Bean Cake,” that won a Palm 
d’Or at Cannes in 2001.

But he was unable to escape his  
past even after moving halfway across 
the world. He met a Japanese woman 
and planned marriage upon their 
return to Japan. Just days before the 
ceremony, she revealed that she had 
been a member of Aum Shinrikyo 
whilst at university. The marriage 
went ahead, but they were divorced 
within 18 months. 

Today, he is close to completing a 
new documentary movie that focuses 
on Hiroshi Araki, the head of public 
relations for Aleph, a splinter group 
that emerged after the cult was 
aggressively targeted by the authorities 
but still swears allegiance to Asahara. 
Sakahara has been given rare access to 
the interior of one of the facilities still 
used by followers of Aleph. 

A brief clip from the film, titled A 
Picture, showed members of the cult 
sitting on tatami mats and praying 
before an image of Asahara – who 
is on death row along with 11 other 
members of Aum after being convicted 
of a raft of crimes. Sakahara says he 
is motivated by the desire to foster 
understanding of the victims of 
Aum’s attacks, who he believes have 
been marginalized and forgotten by a 
society that prefers not to think of the 
events of 20 years ago.

Equally, he believes followers of the 
cult that carried out the attack were 
victims. “Who listens to them,” he said, 
“carefully and without prejudice? How 
much do people really know about 
what happened?”

Members who cling to Aleph are 
“weak humans,” he added with a shrug. 
“They are in a kind of loop where 
they think or pretend that they are 
doing something good. That is why 
I embarked on this endeavor, this 
documentary.”

“People ask me if I am some sort 
of fan of Aum and my response is ‘of 
course not,’” he said. “My message is 
that I want to believe in fellow humans. 
Even if people kill each other in the 
name of religion, in the name of a 
country or a race, I still want to believe 
in the goodness of humans.” ❶

Two decades after a religious cult released sarin in the Tokyo subway, 
one of the victims is still searching for answers.

by   JULIAN RYALL

Atsushi Sakahara at the Club

Above, Mariko Sakaguchi, 
One Hundred Views of 
Bathing (2010)
Left, Ryo Kameyama, 
Katanga Province in the 
Congo: The Aftermath of 
War Surrender, Mai Mai 
local militia (2006)
Below, Takuma Imamura,
From Rikuzentakata: Yuki 
Araki (10) who wants to 
become a professional 
baseball player or run a 
bar (2012)

Those exhibiting are:  
Issui Enomoto, Miyoko 
Ihara, Takuma Imamura, 
Ryo Kameyama, Kenji 
Kawamoto, Ken Kitano, 
Tomoaki Makino, Mariko 
Sakaguchi, Noboru 
Taguchi, Hisako Sakurai 
and Kaori Yoshihara

KIYOSATO MUSEUM OF PHOTOGRAPHIC ARTS 
(K’MoPA) opened in Yamanashi Prefecture in 1995 
and has since focused much of its activity on its 
project, “Photographs by the Next Generation: 
Young Portfolio.” 

This is a cultural program aimed at helping the 
youth of the world through photography, to present 
young people with a challenge, to pass on the  
fundamentals of photography itself and to open up 
a future for young people and photography. 

The Museum invites young people (up to the age 
of 35) to submit works. It acquires and exhibits the 
best – presenting young people’s talent and true 
worth to the world.  

Over the last 20 years, it has received a total of 
112,259 works by 9,466 people from 74 countries, 
with 5,460 works acquired for the collection. This 
FCCJ exhibition consists of photos from some of 
the  Japanese photographers among the selected. 

All the works acquired can be viewed on the 
Museum’s website: www.kmopa.com. ❶ 

Kiyosato Museum of Photographic Arts is supported by 
a grant from the Shinnyo-en Foundation. 

Kiyosato Museum of Photographic Arts:  
Selection from the Young Portfolio Acquisitions 

FCCJ EXHIBITION



18 APRIL 2015      FCCJ 19FCCJ      APRIL 2015

CLUB NEWS CLUB NEWS

ERICH BONNERT is a freelance business and technology 
journalist from Germany. After several years in editorial 
positions at a computer magazine in Stuttgart, he became a 
freelance reporter in 1996 and moved to the U.S. He reported 
from Silicon Valley as a correspondent and columnist for the 
German business weekly Wirtschaftswoche until 2002. He 
continued to write for tech and business publications such as 
Heise in Germany, Cash in Switzerland and Monitor in Austria. 
Erich has been working in Japan since 2014. His work has 
appeared in Technology Review and VDI Nachrichten, among 
others. He lives in Tokyo with his wife and daughter.

TSURUO MOCHIZUKI has been the deputy managing director 
of NHK World since June 2014. After entering NHK in April 
1983, he has held posts as a business and economic news 
correspondent, a Washington-based economic correspondent, 
and bureau chief of NHK’s Seoul office from May 2000. He 
became the international news editor in Tokyo in 2004. He was 
head of the general bureau for Asia, based in Bangkok, and the 
head of the general bureau for America, based in New York, 
prior to his present posting.

GAKU SHIBATA is an international news editor at the Yomiuri 
Shimbun. He joined the paper after graduating with an 
economics degree from Keio University in 1987, and worked 
as a staff writer for political news, as a correspondent based in 
Okinawa and Washington, and as an editorial writer. He was the 
Washington bureau chief and general American bureau chief 
from 2011 to 2013.

PROFESSIONAL/JOURNALIST 
ASSOCIATE MEMBERS 
Kosei Kobayashi, Sekai Bunka  
Publishing, Inc. 
Kaoru Nagai, ALC Press Inc. 
Kota Otani, LINE Corporation

ASSOCIATE MEMBERS 
Kamal Attanayaka, M.K. Trading Company 
Warren A. Stanislaus, Rebuild Japan 
Initiative Foundation 

Hiroshi Kimura, L&J Law Office 
Shigeru Makino, Fairness Law Office 
Akio Matsubara, Toyoda Gosei Co., Ltd. 
Hajime Takatsuji, Yamadaya Manjyu

REINSTATEMENT (ASSOCIATE) 
David G. Fisher 
Rike Wootten, Gotairiku Partners 
Yaeko Sagawa, Sakura Golf Co., Ltd.

REGULAR MEMBERS

Sayonara, Bulle: 
Kriminalroman
Carsten Germis
Rowohlt Taschenbuch 
Verlag
Gift from Carsten Germis

Mezameyo! Nippon: 
Rengokoku sensho 
shikan no jubaku kara no 
dakkyaku
Henry S. Stokes; Takahiko 
Ueda; Hiroyuki Fujita (ed. 
and trans.)
Nisshin Hodo
Gift from Hiroyuki Fujita

Chugoku kyosanto: 
Shihaishatachi no himitsu 
no sekai
Richard McGregor; Masayo 
Kotani (trans.)
Soshisha
Gift from Richard 
McGregor

The Republic of China 
yearbook 2014
Department of Information 
Services, Executive Yuan 
(comp.)
The Executive Yuan
Gift from The Taipei 
Economic and Cultural 
Representative Office 
(Japan)

Quiet Deterrence: Building 
Japan's New National 
Security Strategy
Rebuild Japan Initiative 
Foundation
Rebuild Japan Initiative 
Foundation
Gift from Koichi Ishiyama

Samurai Revolution: The 
Dawn of Modern Japan 
Seen Through the Eyes of 
the Shogun's Last Samurai
Romulus Hillsborough
Tuttle Publishing

Tobi: joku suhyakumetoru o 
kakeru shokunin no himitsu
Hiroaki Tago
Sosensha

Minshuto seiken shippai no 
kensho: Nihon seiji wa nani 
o ikasu ka
Nihon Saiken Initiative
Chuo Koron Shinsha

The Book of Yokai
Michael Dylan Foster
University of California 
Press

. . . for two documentary screenings with Q&A sessions in April: On Tues., April 14, we 
sneak preview Walking with My Mother, a searing exploration of family, loss and finding 
hope. One of the most talked-about films at the 2014 Tokyo International Film Festival, 
it offers an unflinching portrait of 78-year-old Suchie Sakaguchi, as she tries to cope with 
the loss of her daughter and the fast-dwindling health of her husband. An undeniably 
disturbing film shot by Suchie’s director son over a four-year period, it amply earns its 
happy ending. 

On Wed., April 22, we are hosting a special screening of the sumptuously photographed 
documentary KanZeOn, coinciding with the April launch of the Japan Sound Portrait, a 
project to create a crowd-sourced “sound map” of Japan to share with the world as the 
Tokyo 2020 Olympics approach. The UK-Japan film envelops viewers in the sights and 
sounds of Japan, moving evocatively from forest to temple to mountaintop, celebrating 
the deep resonance of sound within Japanese cultural identity — its songs, stories, rituals, 
performances, faiths and traditions — and exploring the mysterious bonds between the 
ancient and modern, between the spiritual and sensory. 

 — Karen Severns

British journalist Robert Whymant, who died tragically in 
the Asian tsunami of 2004, was a Tokyo correspondent of 
the Guardian, Daily Telegraph and the Times, and author of 
an acclaimed biography of Soviet master spy Richard Sorge. 
Each year a dinner is held in London in his memory. This year’s 
brought together four Tokyo colleagues of Whymant – Bill 
Emmott and Hugh Sandeman (both ex-Tokyo correspondents 
of the Economist), William Horsley (ex-BBC) and Peter McGill 
(ex-the Observer) – as well as Mainichi Shimbun European 
bureau chief Takayasu Ogura, Japan fund manager and 
writer Peter Tasker, author Justin Wintle, and head of the 
Commonwealth Journalists Association Rita Payne. Clockwise 
from left are Wintle, Sandeman, Ogura, McGill, Horsley, 
Tasker, Emmott and Payne.

— Peter McGill

“I plan on doing this as long as  
   people continue to enjoy  
  what I’m doing. When things 
settle down, I’ll probably 
end up entertaining kids in 
Funabashi kindergartens or 
nursery schools. Pusha!!!”

HEARD AT THE CLUB New 
Members

New in the 
Library

JOIN THE FILM COMMITTEE . . . 

REMEMBERING ROBERT

The FCCJ is pleased to offer 
members a substantial discount on 
subscriptions to LexisNexis’ news 
database service, Nexis.com

The Members-only deal 
allows for flat-rate access at
¥7,900 per month  – offering
big savings on a service that 
normally costs ¥126,000 per month

The service will be billed by the 
Club. The FCCJ benefits from all 
subscriptions sold under this 
arrangement.

Nexis provides access to news and 
information from more than 34,000 
sources, including Kyodo News, Jiji, 
Yonhap, Xinhua, AP, Reuters, AFP, 
all major world newspapers and 
specialist news sources. Also 
included is a database of U.S. and 
international company information, 
biographical databases, country 
profiles and a U.S. legal database.

For those already in on the secret, 
the application form is available 
on the FCCJ website or from the 
19F Club office.

Discount LexisNexis
Subscriptions

for FCCJ Members

Funabashi city’s unofficial 
superstar mascot character 
Funassyi on his future in 
show business
March 5 at the FCCJ



一
九
九
三
年
十
月
十
五
日 

第
三
種
郵
便
物
認
可 

毎
月
一
日
発
行 Vol. 47 

第
四
号 N

o. 1 Shim
bun 

二
〇
一
五
四
月
一
日
発
行
　      

定
価
四
〇
〇
円(

税
込)


