Shuri Obayashi: Wind Chimes
An Exhibition of Ink Wash Paintings
Nov. 1 - Nov. 7, 2025

Winds have presence in Shuri Obayashi’s paintings, from which derives the exhibition title "Wind Chimes." Featuring thirty of her works, this show marks Obayashi’s first solo exhibition in Tokyo.
Obayashi's pursuit of suibokuga began in Kyoto in 2015. At the prodding of her husband, then on sabbatical leave at Kyoto University, she signed up for a workshop led by the master painter Li Geng. She immediately took to the ink wash style where fluidity of water plays a vital role. "It paves way for the particles of sumi to seep deeply into the paper's fibers," she says. "The process infuses poetry of unpredictability and of life."
The traditional art form originated in China during the Tang dynasty with the literati of the era depicting visions of an ideal world. It arrived in Japan in the Kamakura era; Buddhist monks borrowed its techniques to produce zen-ga.
Obayashi paints mostly in Kyoto where she has her atelier. She is associated with Li Geng's Bokuen, a group guided not only by Li but by Kyoto-based artists and educators, Takahiko Shiomi, Yasuko Masaki, and Bunei Kono.
In Tokyo where she resides, Obayashi consults corporations and executives in reputation management. Recently she remodeled into a second atelier her late mother’s room overlooking an old plum tree.
Recent Exhibitions:
Wind Song 2022.9 Kyoto
Wayside Wind 2024. 9 Kyoto
大林 朱里「風の音色」
水墨画展
2025年11月1日- 11月7日

風と空気感を意識した作品が多くあるということで「風の音色」をテーマにした本展は、大林 朱里の東京初の個展となります。
水墨画への取り組みは、2015年に京都で始まりました。きっかけは、京都大学で研究中の夫の勧めで、画家 李 庚(り・こう)氏のワークショップに参加したことです。水の流動性を特徴とする画風に心惹かれ、「水が墨の粒子を、紙の繊維の奥深くまで浸透させ、予測不可能な広がりと生命を吹き込む」事に魅了されたのです。
中国唐代に文人たちが理想の世界を描いたことから始まった水墨画は、鎌倉時代に日本に伝来し、禅画の画法として取り入れられました。
大林は、東京と京都の2拠点で制作に取り組んでいます。京都では、「墨縁李庚研究会」に属し、講師で画家の塩見 貴彦氏 、正木 康子氏、河野 文睿氏、そして同好の士達の助言を励みに、創作にいそしんでいます。
過去の作品展:
「風うたう 」2022. 9 京都
「風のみちくさ」 2024. 9 京都